De Toyota Prius is een veelbesproken auto. De één vind hem lelijk, de ander mooi. De één waardeert de lage bijtelling en de ander kickt op de gebruikte techniek. Persoonlijk vind ik deze 3e generatie Prius een stuk beter ogen dan de eerdere generaties.
Waar je objectief niet omheen kunt is het feit dat Toyota inmiddels jarenlang hybridetechniek in haar auto’s inbouwt en koploper is in de verkoop van hybrides in Nederland, mede geholpen door de succesvolle Lexus CT200h die van dezelfde Toyota-techniek gebruik maakt.
We reden deze zomervakantie met een Toyota Prius Comfort met 3 volwassenen richting de prachtige Italiaanse Dolomieten en zodoende hebben we 2000 kilometer lang een Prius van de nieuwste generatie aan de tand kunnen voelen.
Cursusje hybridetechniek
Nog even een (opfris)cursusje hoe zo’n Toyota-hybride eigenlijk werkt. Onder de motorkap vind je 2 motoren: een conventionele verbrandingsmotor en een elektromotor, die de verbrandingsmotor waar nodig assisteert of helemaal in zijn eentje opereert. In dat geval rijdt de auto volledig elektrisch waarbij hij gevoed wordt door de NiMH-accu (de nieuwere Prius Plugin maakt trouwens gebruik van de krachtigere Li-Ion techniek) die achter in de auto is gemonteerd.
Wanneer je wegrijdt, wordt de auto alleen aangedreven door de elektromotor. Wil je vervolgens sneller optrekken, dan combineert het systeem het vermogen van de benzinemotor en de elektromotor voor een krachtigere acceleratie. Tijdens het rijden met constante snelheid wordt de benzinemotor zo minimaal mogelijk gebruikt om zo een lager verbruik te realiseren.
Wanneer je afremt, gebruikt de auto de energie om de accu bij te laden en als de auto stilstaat bij een stoplicht wordt de verbrandingsmotor uitgeschakeld zodat er geen benzine verbruikt wordt door het stationair draaien. Dit alles gebeurt volledig automatisch, waarbij het indrukwekkend is hoe naadloos de verbrandingsmotor in- en uitschakelt. Geen trillingen bij in- en uitschakelen, je merkt het alleen aan het motorgeluid.
Het hybrideproces kun je ook weergeven in het centraal opgestelde dashboard van de Prius door middels van een animatie, zodat je, als je dat wilt, het hele proces in de gaten kunt houden.
Interieur
Het interieur van de Prius is ruim en licht. Een goede zitpositie vinden is voor langere mensen (1m80+) in deze Japanner wat minder makkelijk. Zo zijn de stoelen voorzien van een vrij korte zitting, en kun je het stuur niet ver naar je toe trekken. Ook je armen kun je niet lekker laten rusten op de middentunnel en de deur. Hier merk je dat de gemiddelde Japanner toch wat kleiner is dan de gemiddelde Nederlandse kaaskop.
De beenruimte achterin is echter prima, ik kon met mijn 1m83 ruim achter mezelf zitten. De hoofddruimte was voor mij nog net goed, echter als je langer dan 1m85 bent, dan schaaf je met je hoofd waarschijnlijk tegen de dakbekleding. Een gevolg van een aflopende daklijn, en voor mensen die dit niet willen is er uiteraard de Prius Wagon. Ook op de achterbank is de zitting aan de korte kant, maar niet echt storend. Je kunt prima 3 mensen achterin vervoeren (mits het geen Sumo-worstelaars zijn natuurlijk…)
Japanners staan bekend om hun liefde voor elektronische gadgets. Dat zie je ook in deze basisversie terug in het dashboard. De meters van het dashboard zijn centraal geplaatst, en iedereen in de auto kan meegenieten van de talloze grafiekjes die je op de display kunt toveren. Ze moeten dan wel geïnteresseerd zijn in techniek en verbruik, want alles draait er om in deze hybride van Japanse makelij. De gereden Comfort uitvoering is de minst luxueus uitgeruste versie, en moet daarom cruise-control en navigatie ontberen, wat wel een gemis is op langere afstanden. Verder kom je eigenlijk weinig tekort. Als je echter van gadgets houdt, dan zijn de duurdere uitvoeringen interessanter, want je kunt de Prius uitrusten met talloze leuke en handige accessoires, zoals een dak met zonnecellen dat de airconditioning kan voeden of LED-koplampen.
De bagageruimte wordt enigzins beperkt door de verhoogde laadvloer, die het gevolg is van de plaatsing van de accupacks, maar is nog steeds zeer bruikbaar. Het zicht naar achteren wordt een beetje gehinderd doordat de achterruit in 2 delen is gesplitst, en er dus een balk door je zicht loopt. Daarbij vervormt de ruit enigszins. Niet handig als je op de Duitse Autobahn twee keer moet kijken of er niet een dikke Porsche met meer dan 200km/u aan komt zeilen.
Zoeven of loeien
Voor mensen die nog nooit met een Prius hebben gereden zal het er mee rijden even wennen zijn. Als je de auto “aan” zet hoor je niets en je kunt vervolgens geruisloos wegrijden. De benzinemotor begint de elektromotor te assisteren zodra je wat meer vermogen eist, bijvoorbeeld als je snel wilt accelereren. De motor springt naar een toerental waar deze optimaal presteert, en houdt hem daar tot je wat minder gas geeft. Dit is het gevolg van de CVT-automaat, en de motor werkt dan wat vaker op toerentallen waar je in een conventionele auto de neiging krijgt om op te schakelen. Dit is overigens te vermijden door net wat minder gas te geven. De acceleratie is dan nagenoeg gelijk, maar met meer rust in het interieur. Deze methode is in de bergen echter niet toepasbaar, want de motor moet dan gewoon harder werken. Als de motor niet hard hoeft te werken is het geluidsniveau in het interieur aangenaam laag, mede geholpen door relatief smalle banden op de 15-inch wielen die zorgen voor weinig bandengeluid in de auto.
Je kunt de auto in EV-modus zetten, en dan forceer je de auto om volledig elektrisch te rijden. Kom je boven de 45 km/u wordt je beticht van “excessive speed” en dan schakelt de verbrandingsmotor bij. Elektrisch rijden is een leuke ervaring, zeker in de Power-modus waarbij de elektromotor meer vermogen levert, en erg comfortabel als je in de file moet rijden. Maar je moet dan ook oppassen, want mensen horen je eenvoudigweg niet aankomen. Zo joegen we op een parkeerplaats in Duitsland een ouder dametje de stuipen op het lijf toen we elektrisch over het parkeerterrein voortzoefden. Ze hoorde ons gewoon niet, en dat is ook de reden dat er steeds meer geluiden opgaan om elektrische auto’s dan toch maar kunstmatig geluid mee te geven. Verstandig denk ik, maar wat voor geluid moeten ze maken? Een leuk muziekje dan maar?
Op de bergwegen van Italië en Oostenrijk hebben we de besturing en wegligging van de Prius goed kunnen uitproberen, en de conclusie is dat het geen auto is die uitnodigt tot een lekker potje sturen. Er komt niet veel feedback door het stuur en billen. Het goedkoop plastic van het stuur van deze Comfort-uitvoering helpt daarbij niet echt. De auto nodigt eerder uit tot een rustige, zuinige rijstijl. Lekker sturen doet zijn halfbroertje, de Lexus CT200h een stuk beter, maar die is ook prijziger en minder ruim.
Verbruik
Een optimaal verbruik scoren. Je zou er bijna een sport van maken in deze Prius. Wij kwamen volgens de boordcomputer op een gemiddeld verbruik van 5,0 liter/100km, en dat is inclusief ritten in de bergen en de Duitse Autobahn. Dat is ook het gemiddelde op Spritmonitor, de bekende Duitse verbruikssite. Persoonlijk vind ik het zeer netjes voor een dergelijk grote auto met 3 inzittenden + bagage, maar het kan nog zuiniger onder Nederlandse omstandigheden.
Pluspunten
- Zuinig
- Lage bijtelling/geen motorrijtuigenbelasting (tot 1-1-2014)
- Rustgevend, en een heerlijke file-auto
- Leuke gadgets verkrijgbaar
Minpunten
- Geen cruise control en comfortknipperlicht
- Hard plastic stuur
- Zitpositie voorin
- Ouderwetse accutechniek (NiMH)
- Irritante piepjes in auto bij achteruitrijden
Interessante links
Toyota Prius forum
Toyota blog
Specificatie gereden Prius volgens Toyota
Fabrikant: | Toyota |
Model: | Prius 1.8 HSD Comfort |
Opties: | Geen |
Carrosserie: | Hatchback |
Motor: | Viercilinder 1.8 benzine i.c.m. elektromotor |
Transmissie: | Continu Variabele Transmissie (CVT) |
Aandrijving: | Voorwielen |
Cilinderinhoud: | 1.797 cc |
Vermogen: | 82pk + 99pk = 136 PK (100 kW) gecombineerd bij 5200 tpm |
Koppel: | 207 Nm |
Van 0 naar 100: | 10,4 s |
Topsnelheid.: | 180 km/u |
Verbruik (ECE): | 3,9 Liter |
Inhoud brandstoftank | 45 liter |
CO2-uitstoot: | 89 g/km (bijtelling) |
Bagageruimte: | 445 Liter |
met banken plat: | 1120 Liter |
Rijklaar gewicht: | 1345 kg |
Afmetingen (lxbxh): | 4460 / 1745 / 1480 mm |
Prijs: | €25.990 |