Met de huidige hoge brandstofprijzen is het voor veelrijders nog steeds aantrekkelijk om een zuinige diesel te rijden. Ik reed als vervangend vervoer met een Polo 1.4 TDI met 70 pk uit 2009 (nog nét het oude model) en deel mijn bevindingen hier met alle plezier.

Dit model Polo is geproduceerd van 2005 tot 2009. Opvallendste kenmerk is dat VW ten opzichte van het vorige model Polo weer afgestapt is van de ronde koplampen. De Polo is uitgegroeid tot een volwassen, compacte auto, die inmiddels groter is dan de eerste Golfjes.

3 pitten

Onder de motorkap ligt een 1.4 pompverstuiver turbodieselmotor met 3 cilinders en roetfilter. Op een of andere manier vind ik motoren met een oneven aantal cilinders best leuk klinken. De 5-cilinders van Volvo en Audi klinken natuurlijk een stuk gaver dan deze 3-cilinder, maar ik houd wel van het afwijkende geluid.

Op papier heeft deze TDI 70 pk en 155nm en het is vooral het koppel bij lage toeren (vanaf 1500 toeren) dat er voor zorgt dat de auto krachtig aanvoelt en vlot rijdt. Veel toeren maken heeft niet zo veel zin, dan merk je dat het vooral de trekkracht is waar deze motor het van moet hebben. Met een chiptuningkuurtje is er overigens 100pk en 245nm uit dit blokje te halen en dat zou ik best eens willen proberen als ik de auto zelf zou bezitten.

Rijgedrag

De afstemming van deze Polo is vrij stug. Kleine oneffenheden zijn voelbaar, maar daarentegen is de vering wat week. Deze afstemming kan me niet zo bekoren. De auto helt in snelwegbochten wat over. Hij geeft daarom niet veel vertrouwen om er eens lekker snel doorheen te sturen. De besturing is vrij licht en geeft gemiddeld gevoel. In de stad is dat natuurlijk prima.

Zuinig met een prijsje

Deze Polo 1.4 TDI is behoorlijk zuinig. Tijdens een 57km lange rit bestaande uit voornamelijk snelweg en 80km-wegen haalde ik een verbruik van ruim 1 op 20 volgens de boordcomputer, en dat is toch netjes, want ik reed vlot door, en hield me niet netjes aan de snelheidslimiet zonder echt te scheuren. Hierbij moet ik wel opmerken dat de Polo met 87.000 km op de teller behoorlijk ingereden was.

Deze zuinigheid komt echter met een prijs, namelijk een hoop kabaal. Hoewel het geluid niet onprettig is, is het volume, vooral als de motor koud is, dusdanig hoog dat het lijkt alsof het motorblokje op je schoot ligt. Eenmaal op temperatuur op de snelweg met constante snelheid is het minder storend, maar ik wens persoonlijk toch meer comfort. Hopelijk heeft de nieuwe generatie Polo de isolatie beter voor elkaar.

Duitse degelijkheid

Hoewel de nieuwere generaties van VW er een stuk beter uitzien, zijn Volkswagens van binnen, met name in de basisversies, auto’s zonder frivoliteit en dat is natuurlijk niet ieders smaak. Het is gewoon saai in het interieur. Voordeel is wel dat het lijkt alsof het voor de eeuwigheid gemaakt is, en dat is wel eens anders.

Wil je luxe in het interieur, dan moet je op zoek naar een duurdere versie, bijv. Comfortline- of Highline-uitvoering. Door de relatief vierkante vorm is er behoorlijk wat ruimte.

Conclusie

Het is geen Passat natuurlijk, maar je kunt toch met 4 mensen redelijk comfortabel reizen incl. 4 weekendtassen. Ik zou dan wel kiezen voor een stillere motorvariant.

Pluspunten
Zuinig
Ruim in zijn klasse

Degelijk

Minpunten
Rumoerige motor
Beetje saai
Afstemming onderstel