Een echte autoliefhebber moet een keer een Alfa Romeo in zijn/haar bezit hebben gehad, althans volgens Jeremy Clarkson van het autoprogramma Top Gear. Ik reed voor deze test met de Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive om te na te gaan of deze uitspraak vandaag de dag nog hout snijdt.

Mijn eerste ervaring ooit met een Alfa was gelijk een goede, nl. de Alfa 33 Quadrifoglio Verde (groen klavertje vier). Met 120pk en een gewicht van slechts 900kg was de 33 Quadrifoglio Verde voor zijn tijd (1990) echt een bommetje op wielen. Hiermee maakte ik, met m’n 18 jaar en mijn rijbewijs net op zak, helemaal de blits natuurlijk.

Vandaag de dag wegen auto’s van de klasse van de Alfa Giulietta zo rond de 1250kg en dan heb je wat meer pk’s en ondersteltechniek nodig om hetzelfde sportieve gevoel te krijgen. Nou zijn pk’s op zich relatief eenvoudig op te wekken, maar de uitdaging ligt er in om dan toch een keurig verbruik te scoren. Alfa doet dat met de MultiAir-techniek van moederconcern Fiat en slaagt daar, op papier althans, goed in. Daarom krijgt deze Alfa, ondanks zijn 170pk en 250nm het felbegeerde A-label, en valt hij onder de 20% bijtellingscategorie voor de leaserijders.

Weg met die Duitse zakelijkheid

Als je in de Giulietta stapt, wordt je getrakteerd op een fraai dashboard volgens de laatste

Interieur Alfa Giulietta

Interieur Alfa Giulietta

Itialiaanse mode. Het materiaalgebruik is goed, vooral het geborstelde aluminium doet het goed. De tuimelschakelaars zijn overgenomen uit de 8C. De stoelen zijn stevig, maar sluiten goed om je heen en zijn prachtig bekleed. Ga je vervolgens lekker met de knopjes spelen dan merk je helaas dat de kwaliteit een treetje lager staat op het “interieurkwaliteitspodium” (3x woordwaarde). Je krijgt gewoon het gevoel dat het eerder stuk kán gaan dan bijv. in een Duitser of Japanner. In de testauto was dit gevoel reeds waarheid geworden en bleef een knopje van de centrale audio hangen. De echte Alfist zal dit worst wezen, maar we weten van andere merken dat het beter kan.

Zuinig?

De MultiAir motor is een 1.4 met turbo en sluit daarmee aan op de huidige trend van downsizing zonder verlies van vermogen ten opzichte van grotere atmosferische motoren, maar met een duidelijk gunstiger verbruik. Met de DNA knop in de middenconsole kan je het rijgedrag van de auto beinvloeden. In de stand “Dynamic” gaan (bijna) alle remmen los, met hogere turbodruk, een iets zwaarder stuurgevoel, vlottere response op het gaspedaal en ruimere marges van de elektronische waakhonden (zie ook leuke video). De “Normal” setting is meer gericht op comfort en zuinigheid en de “All weather” stand zorgt voor optimale grip onder slecht weersomstandigheden.

Over grip gesproken: qua ondersteltechniek stelt de Alfa zeker niet teleur. Volop grip en een goed stuurgevoel. De auto nodigt dus uit tot een sportieve rijstijl en dat heeft natuurlijk ook zijn effect op het verbruik. Het verbruik zou moeten liggen op een gemiddelde van 5,8l/100km (1 op 17)… maar als je de Giulietta rijders moet geloven ligt dit in de praktijk een stuk hoger, nl. zo’n 7,9 liter/100km (1 op 12,5).

Comfort

Ondanks de sportiviteit die de auto uitstraalt (en waarmaakt), was ik prettig verrast door het comfortniveau in de Giulietta. Rijgeluiden worden goed gedempt en er is voldoende absorbtievermogen. Zelfs met de 18″ velgen uit het optionele Pack Sport 3 pakket waarmee de Alfa uitgerust was vond ik de auto nog steeds niet oncomfortabel. Ik zou zelf echter voor de een kleiner maatje velgen gaan, want dat stuurt niet veel slechter, geeft meer comfort en het ziet er nog steeds goed uit. De motor hoor je wel een beetje sportief brommen, maar dat hoort natuurlijk ook een beetje bij een Alfa! De vraag is of dit nog steeds leuk is na 1200km Route Du Soleil.

Conclusie

De Giulietta is een auto met stijl waarmee je je onderscheidt van de massa Golfjes en waarmee je jezelf trakteert op een auto met een sportief DNA, leuk interieur, puike wegligging en toch een behoorlijk comfort. De kwaliteitsbeleving is op zich goed, maar er is nog ruimte voor verbetering. Dat de auto in de 20% bijtellingscategorie valt zal Alfa Romeo geen windeieren leggen, al vraag ik me af of bezitters ooit in de buurt komen van de lage uitstoot waar deze 20% categorie voor in het leven is geroepen. Want feit is dat de auto uitnodigt om een lekker stukje te boenderen, en zuinig boenderen is mij nog nooit gelukt.

Pluspunten

Onderscheidend design
Stuurt erg goed
Behoorlijk comfortabel
Veel pk’s per % bijtelling

Minpunten

Degelijkheid interieur niet top
In de praktijk een stuk minder zuinig

Geteste auto

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive. Extra’s: Pack Sport 3
Waarde: €30.600. Vanafprijs: €23950

Specificaties volgens Alfa Romeo

Motor: 1.4 4-cilinder benzine met turbo
Vermogen: 170pk
Koppel: 250Nm
Gewicht: 1265kg
CO2-uitstoot: 134 g/km (bijtelling)
Topsnelheid: 218km/h
0-100: 7,8 seconden

De levertijd van de Alfa Romeo Giulietta is 8 tot 10 weken (april 2011).