Ik ben de nieuwe Volkswagen Polo (modeljaar 2018) en ik doe een Volkswagen Golf na! De nieuwe Polo (mk6) flink gegroeid. Hij biedt nu meer binnen- en kofferruimte dan zijn voorganger. Volkswagen’s nieuwste is in alle opzichten behalve de lengte zelfs groter dan een Golf van de 4e generatie. De reden voor de groeistuip is het nieuwe MQB-A0-platform van het Volkswagen-concern waarop de nieuwe Polo, net als broertje Seat Ibiza, voortaan op gebaseerd is. Dankzij de 3-cilinder 1.0 TSI komt de riante B-segmenter ook nog aardig vooruit ook, al zijn de instappers natuurlijk gewoon nog de ongeblazen motortjes die we ook in de Volkswagen Up! vinden.

De één na kleinste Volkswagen kun je flink aankleden met opties die voorheen alleen op duurdere modellen leverbaar waren, zoals LED-koplampen, digitaal dashboard, lederen bekleding, actieve cruise control en meer. Natuurlijk heeft dat allemaal wel zijn prijs bij het concern uit Wolfsburg, maar wie comfortabel wil rondrijden hoeft niet meer door te sparen voor een Golf. En de nieuwste Polo is relatief goedkoper dan zijn voorganger, d.w.z je krijgt meer voor je geld.

Test Volkswagen Polo 1.0 TSI (2017)

Natuurlijk reed Mat van het Engelse Carwow als een van de eersten met de nieuwe Polo. Uiteraard kreeg hij een full option 1.0 TSI R-Line mee van Volkswagen, terwijl in de praktijk niet iedereen die opties zal aankruisen. Dat doet een fabrikant zodat autojournalisten alle nieuwigheidjes kunnen testen. Alleen dat dashboard in de lakkleur (net zoals bij de T-Roc), is dat ook jouw smaak?

De nieuwe Polo is er alleen als 5-deurs en start bij  €15.550 (incl. afleverkosten) voor de 1.0 Trendline met 65 pk. Maar ik zou even doorsparen voor de 1.0 TSI. Dieselen kan alleen met de 95 pk sterke 1.6 TDI, vanaf €20.290. Vanaf oktober 2017 staat de nieuwe Polo in de showroom.

Belangrijkste concurrenten: Renault Clio, Citroën C3, Peugeot 208, Ford Fiesta, Opel Corsa, Seat Ibiza, Toyota Yaris, Hyundai i20 en de Kia Rio.