Driecilinders komen we al langer tegen in de compacte klasse (Polo, Corsa etc.), maar we gaan de driepitter de komende jaren steeds vaker ook in (compacte) middenklassers (Golf, Astra, BMW 1 etc.) en groter aantreffen, maar dan wel mét turbo uiteraard.
Voor- en nadelen
In de zoektocht naar reductie van verbruik en dus uitstoot, zullen met name de kleine viercilinders bij veel fabrikanten binnenkort opgevolgd worden door driecilinders.
De kleinere hoeveelheid cilinders van de driecilinder ten opzichte van een viercilinder zorgt er voor dat de motor compacter en lichter is, sneller warm wordt, minder wrijving heeft en dus zuiniger is. Dankzij directe inspuiting en turbo leveren ze bovendien voldoende vermogen om ook in auto’s als de BMW 1-serie en zelfs de 3-serie gelepeld te worden. Deze nieuwe generatie benzinemotoren zal dan ook steeds vaker een alternatief vormen voor de dieselmotor, die door de Euro 6-eisen steeds kostbaarder wordt.
Als nadeel van de driepitter kan de minder rustige loop genoemd worden, want een driecilinder loopt nou eenmaal van nature minder mooi rond dan een viercilinder. Dat hebben de fabrikanten tegenwoordig echter aardig onder controle, bijvoorbeeld door gebruik van een balansas (zie ook onderstaande video van BMW).
Niet alle fabrikanten gebruiken deze techniek overigens; Ford gebruikt bijvoorbeeld speciale motorsteunen en een opzettelijk in onbalans gebracht vliegwiel en krukaspoelie die als het ware de bewegingen neutraliseren.
Roffeltje
Wellicht ken je nog het typische geluid van de Daihatsu Charade GTi eind tachtiger jaren? Ik herinner me dat als een lekker geluidje; een driecilindergeluid uit de oude doos. Een soortgelijk geluid maakt de 1.0 Ecoboost van Ford ook, maar het geluid van de moderne driecilinders wordt veel beter gedempt, geheel in lijn met onze toegenomen comforteisen. Een oneven aantal cilinders brengen naar mijn mening een sportiever roffeltje voort, net als de prachtig klinkende vijfcilinders van Volvo en Audi. Als je wilt weten hoe sportief een driecilinder kan klinken (en hoe snel hij kan zijn), bekijk dan deze video maar eens.
Levensduur
Hoe zit het met de levensduur van zo’n opgefokte driepitter? Je gevoel zegt dat een grotere motor waarvan minder vermogen wordt gevraagd langer heel blijft dan een gedownsizede motor waar met een turbo meer dan 100 pk per liter uit geperst wordt. Natuurlijk worden de gebruikte materialen steeds beter, maar ze worden ook complexer, en een turbo kan nu eenmaal kapot. Over de levensduur van deze nieuwe generatie motoren hoeven we ons volgens de fabrikanten echter geen zorgen te maken. In 2015 heeft het Duitse Autobild bovendien een 1.0 Ecoboost van Ford uit elkaar gehaald na 100.000 km en er was motorisch geen vuiltje aan de lucht.
Update 2019: Een nette score, maar 100.000 km is niet zo veel meer vandaag de dag. Revisie-experts zijn het er inmiddels (dit artikel stamt al weer uit 2013!) over eens: gedownsizede motoren zijn gevoeliger en de onderhoudsintervallen die fabrikanten aangeven te lang. Dus voor een lange levensduur is het is belangrijk om de onderhoudsintervallen liefst te verkleinen naar max 1 jaar of 15.000 km of anders minimaal het voorgeschreven schema. Bijvoorbeeld 30.000 km tussen de beurten is echt veel te lang.
Fabrikanten
Welke fabrikanten hebben op het moment van schrijven al driecilinders met turbo op de markt, of komen er binnenkort mee?
Ford
Ford is inmiddels al jarenlang succesvol met de 1.0 Ecoboost (100 en 125 pk), die door de markt positief ontvangen zijn. Ze hebben daarmee de markt feitelijk klaar gemaakt voor de driepitters. Inmiddels wordt dit blok in diverse modellen (Fiesta, B-Max, C-Max, Focus en zelfs Mondeo) gemonteerd, waardoor er inmiddels al aardig wat van deze torretjes rondrijden. Dat heeft Ford er niet van weerhouden om de driecilinder bij wijze van marketingstunt in een Formule-auto te leggen.
Opel
Vorige week bracht Opel het nieuws dat ze op de IAA in Frankfurt met een nieuwe 1-liter driecilinder turbomotor komen. De geïntroduceerde nieuwe 1.0 SIDI turbomotor moet de oude ongeblazen 1.6 doen vergeten. Dat betekent dat het motortje toch minimaal zo’n 100 paardenkrachten moet leveren, en dat doet hij met 115 pk dan ook. Bovendien levert de driecilinder 166 Nm koppel over een breder toerenbereik: 1800 tot 4.700 t/min. De directe injectie, continue variabele kleptiming en een lichtgewicht aluminium cilinderblok maken de motor volgens de fabrikant bijzonder efficiënt. Hij heeft een CO2-uitstoot van minder dan 100 g/km. Lijkt me een prima instapmotor voor de Corsa en Astra.
BMW
BMW staat bekend om hun technisch hoogstaande motoren, en daarom is het des te interessanter dat de Duitse firma een nieuw driecilinderblok klaar heeft liggen, zowel in benzine- als in dieseluitvoering. BMW test namelijk al geruime tijd met de 1.5 TwinPower Turbo benzinemotor met drie cilinders. De definitieve specificaties heeft BMW nog niet vrijgegeven, wel levert elke cilinder in benzinemotoren tussen de 30 en 55 kW (40 tot 75 pk) bij een koppel van 60 tot 80 Nm per potje. In de dieselblokken wordt 20 tot 45 kW aan vermogen bij een koppel van 75 tot 110 Nm aangekondigd. De 1.5 TwinPower Turbo is vertegenwoordigd in de BMW Concept Active Tourer en in de i8 hybride levert het blok zelfs 231 pk! In 2014 worden de eerste BMW en Mini-modellen voorzien van deze motor.
PSA
De Fransen hebben de afgelopen jaren 175 miljoen euro geïnvesteerd in de ontwikkeling van driecilinder motoren, en het resultaat van deze ontwikkeling is al te vinden in de compacte modellen en als instapmotor in de nieuwe Peugeot 308, momenteel weliswaar nog zonder turbo. Een 1.2 liter driecilinder mét turbo vormt straks de bovenkant van deze nieuwe motorenlijn, en zal met 110 pk / 205 Nm of 130 pk / 230 Nm ook in de grotere modellen als de C4 en 308 geleverd worden.
Audi
Audi liet in de Audi Cross Concept al een hybride-aandrijflijn zien waarin een driecilinder 1.5 TFSI-motor vertegenwoordigd was met een vermogen van 130 pk en 200 Nm. Dit is feitelijk een 2.0 TFSI met een cilinder minder. Zo ver is het nog niet, en er zal nog wel wat aan ontwikkeld moeten worden, want hij loopt naar verluidt nog niet zo mooi als de driecilinder van concurrent BMW.
Volkswagen
De driecilinder 1.2 TDI diesel in de Polo Bluemotion was een ongekend succes in Nederland, maar voornamelijk vanwege zijn gunstige bijtelling; geraffineerd kon je motor in het vooronder van de compacte VW namelijk niet noemen. De Wolfsburgers hebben vervolgens een turbogeblazen 1.0 driecilinder met 110 pk ontwikkeld, die ook zijn weg naar de Polo en de Golf heeft gevonden. Een krachtig blokje, met behoorlijk wat raffinement, lees ook de test van de Golf 1.0 TSI.
Volvo
Volvo zei eerder al gedag tegen de 6- en 8-cilinders, en de Zweden gebruiken inmiddels alleen viercilinder VEA-motoren, en een enkele driecilinder. Deze motoren worden ondersteund door turbo’s en elektromotoren om toch de prestaties te bieden die passen bij de auto.
Leuk beschreven zonder al te technisch te worden.
Ik heb de 3 cilinder in de VW Polo en de 3 cilinder, 1.5 L, in de BMW gereden. Ik moet ook toegeven dat die van BMW het mooist loopt. In Spanje hebben ze uit dit blok, op de rollen bank 150,9 Pk /~270Nm gehaald. Fabrieks nieuwe 136 Pk 3cilinder in een Mini.
Met de huidige oliën en metalen zullen deze motoren bij normaal gebruik niet minder lang meegaan dan de huidige motoren.
De volgende stap is de Boxer motor, toch..??
Ik heb zelf met de 1.2 van Peugeot gereden en was aardig onder de indruk. Volkswagen heeft inmiddels de 1.0 TSI ook in de Golf gelegd.
rijd sinds okt.2014 in een C4 met de 1,2l 3cyl van 131 pk, ben vanaf de proefrit erg onder de indruk van de prestaties van deze motor, is heel erg levendig.Verbruik op de snelweg met 100 km is 1:20, maar dan moet je je niet te veel laten uitdagen.
Waarom niet recht voor zijn raap zeggen wat de 3 cilinder en de 4 cilinder echt in de praktijk doen Want jullie weten het niet echt met die turbo levens duur En wat is de prijs van zo turbo als je die vernieuwen moet Dat doet me huiveren Jullie weten wel een 3 cilinder te maken maar de levens duur weet je niet Dat had allang toch getest moeten worden Laat een test doen van een jaar met de gekste proeven Dag en nacht draaiende Maar dat doen ze niet nee geef mij maar 4 cilinder Het is er maar 5 jaar goed Maar wat daarna
Het concept van de 3 cilinders is al een oud verhaal. Er zijn al veel auto’s voor gegaan met een 3 cilinder motor. Nadeel van de 3 cilinder is de onrustige loop.(trillen) Tegenwoordig hebben ze daar al trucjes op gevonden. (balans as b.v.) Over de turbo hoef je je geen zorgen te maken Gerrit. Met de huidige metalen en oliën en de knowhow is het geen probleem meer. Je moet een turbo wél met de nodige egards behandelen. Na een tijdje “planken” moet je de motor
niet direct uitzetten, maar even stationair laten afkoelen. Dan nog als laatste; De 3 cilinder van BMW is de helft van de beroemde 6 pitter die nog steeds goede diensten bewijst in verschillende BMW modellen.
Ik rijd sinds januari een nieuwe Renault Captur. Uiteraard met 3 cilinder motor .Trekkracht en zuinigheid uitstekend. En lekker stil.
Moderne japanse auto’s vanaf pakweg jaar 1995 met drie cilinders ongeblazen halen met gemak de twee ton op de km.teller.
Kijk maar op Marktplaats waar deze auto’s regelmatig worden aangeboden.
Voor Europese auto’s zal je dit helaas minder snel zien.
Auto’s in het algemeen gaan lang mee, 15 jaren oud is tegenwoordig geen uitzondering.
De kwaliteit van de auto zie je op de -vaste- parkeerplek -olie lekkage- en alweer bijna altijd van een Europese auto.
Heb een Ford Focus 125 pk sedert 1 jaar, in de bergen en stadsritjes verbruik bijna een op 17!! op wegen naar Duitsland
file v.v. auto is stil, alleen banden geluid, motor roffelt bij optrekken , auto punt een 9, over 15000 km.
Heb sinds december 2013 de Ford Focus Titanium 1.0 125 pk wagon. Niks anders dan lof over deze wagen. Hiervoor had ik een 2.0 liter Ford Mondeo (2010) wagon Titanium 145 PK. Eerlijk gezegd vind ik de Focus fijner. Toch wat compacter. Er staat nu ruim 54.000 km op de teller. Vorig jaar 5x op en neer geweest naar Zuid-Frankrijk. Kortom prima reisauto, maar ook op de bochtige wegen hier in de Provence gedraagt de Focus zich geweldig.
Zo we zijn het er dus over eens,dat de 3 cilinder nog zo gek niet is
BMW had een kleine voorsprong op de andere merken, wat de 3 cil. motor betreft. Hoofd van de technische dienst van BMW, heeft bijna carte blanch gekregen voor het ontwerpen van hun 3 cilinder, uit de bekende 6 cilinder. Het was redelijk snel gepiept, na wat wijzigingen/ verbeteringen/aanpassingen. Het uitproberen gebeurde met de Mini. Later in o.a. de 2 Active Tourer.(BMW 218i) Op de high way rijd’ie met gemak 1:16,5/18.4, bij 110 tot 125 km/h. Ik heb er al bijna 25000 km mee gereden. September krijgt hij z’n eerste beurt. Voor een 3 cilinder met een speciale turbo, heeft’ie een behoorlijk groot koppel. Weinig schakelen dus. BMW is tot nu toe de enige met zo veel pk’s voor een 3 pitter én met een ander geluid als je flink gas geeft!.
BMW is momenteel inderdaad de enige, maar Volvo werkt aan een geblazen 1.5 driecilinder met 150 of 180 pk.
Ja,héél goed van Volvo, maar wel een beetje te laat. Eén ding is zeker,zij gaan het wiel niet opnieuw uitvinden. Een beetje afkijken kan geen kwaad. Daar is overigens niets mis mee.
De 3 cilinder van BMW heeft in proefmodellen een vermogen van ver boven de 200 pk, eventueel met een elektr. aandrijving. Het belangrijkste is wel,’t hoge koppel van de 3 pitter (218i). Bij 1250 rpm heeft deze voldoende trekkrach en hoeft er niet terug geschakeld te worden. Op de vlakke weg overigens.
Het zal nog een paar jaar duren voordat Volvo een 3 pitter op de markt brengt.
Rij nu ruim 1 jaar met de BMW 2AT 3 pitter. Buitengewoon fijne motor.
Zuinig ( 1:17) gem., met de volbeladen caravan 1:8.5. Prima cijfers.
Trekt deze ook zeer goed. Motor heeft prettig, sportief, geluid. Ik
denk dat fabrikanten deze motoren echt wel heel goed getest hebben en
niet zomaar iets op de markt zetten. Heb er alle vertrouwen in.
Ik sta nu voor de keuze .ik wil een peugeot 2008 kopen, een allure met automaat en ook 3 cilinderswie kan mij een eerlijk en objectief advies geven,moet ik mij zorgen maken over het betrouwbaarheid ?
Alternatief een Captur of Toyota yaris , voor model kies ik de 2008 ,,
Wie geef mij advies ?
Hoi Theo
Ik zou resoluut Japanner Yaris 1.3 VVTI 16V viercilinder kiezen oerdegelijk! Die je zeker 3ton mee zonder problemen 🙂 ik heb 2,5ton gedaan met n 1000 van Totota en hij was zelfs nog niet op.
T.a.v. Theo. Refereer naar mijn eerdere reaktie. Ik kan alleen maar
herhalen dat de BMW2AT buitengewoon goed bevalt. Wat ik niet weet is
hoe het staat met de betrouwbaarheid. E.e.a. zal nog moeten blijken
al meen ik, nogmaals, dat fabrikanten hun goede naam echt niet te
grabbel gooien en zomaar iets op de markt zetten. Zou me dus geen
zorgen maken hierover. Succes met Uw keuze en veel rijplezier.
Hallo
Ik ben bezig met een nieuwe Citroen c3 VTI 82 PK 3 cilinder
Ik heb er proef ingereden maakt een brommerig geluid tijdens optrekken
Dashboard heeft kleine klokjes
Wie heeft er een mening over deze auto hoor het graag positief of negatief.
Groetjes Henk
Ik heb een c3 aircross nieuw vanaf de showroom weg gereden constant trilling in het stuur en in de stoelen laten test rijden door derka het hoort zeggen die moet het accepteren krijg een dood gevoel in mijn polsen en op lange ritten hoofdpijn komt door de 3 cilinder motor de aandrijfas gaat in onbelans ga nu stappen ondernemen met advocaat is mij niet verteld tijdens het leasen moet er 5 jaar mee rijden.heb geen plezier in deze auto
T.a.v. Henk. V.w.b. de Citroen: daar heb ik geen ervaring mee. Het
geluid wat je omschrijft alszijnde brommerig. tja, heb de 2 AT en ik
vind dat de auto een specifiek, sportief geluid heeft. Komt mij zeker
niet als brommerig over. Wellicht bij de Citroen wel?
Rijd ni bijna 2 jaar met 1.2 12V van VW.
Trok altijd heel goed hadgeen aanmerkingen, alleen meer verbruik dan mijn 15j oude Japanner 4cilinder 1000cc die even snel trok.
En duurzaamheid van Europese 3 cilinder is 2jaar of 35000km… Hij loopt niet zo lekker meer helemaal geen power niet niet onderin zelfs niet in hoge toeren precies of hij heel erg inhoud net of ik een caravan trek, lastig in huidige drukke verkeer.
Uit mijn les volgende gekeerd:
*geen 3 cilinder meer isniet duurzaam
*geen Europese benzine wagen (zelfs de 1.6 16V insnijd dan problemen bij VW, VW moet je sjoemeldieselskopen helaas).
*volgende wagen terug een Japanner 1.4 16V viercilinder, Japanners begrijpen dat dat de enige duurzame oplossing is. En de zeik over CO2 en verbruik is simpel goe minder km je rijdt hoe minder CO2 laat gewoon auto vaker aan kant kies voor fiets en geen korte afstanden met auto, de rest is commerciële bullshit en gelobby.
graag jullie mening, waar zou je voor gaan: een volkswagen polo blue motion van 2016 met een 1.0 turbo motor of een mazda2 1.5 benzine motor van 2016.. ?
Niet veel reageeranimo hè ;-). Wellicht heb je al gekozen, maar het gaat er ook om welke auto jij het prettigst vindt. Objectief gezien staat Mazda iets hoger aangeschreven als het op betrouwbaarheid aankomt, maar dat zou mij niet tegenhouden om een auto te kiezen die ik lekker vind rijden. Ik vind bijv. turbomotoren lekkerder rijden vanwege de trekkracht onderin, en Mazda doet niet aan turbo’s op benzinemotoren.
Dag mensen ,ik kom van een C3 Picasso 14vti 95pk. Nu heb ik een nieuwe C3 12 pure tech 68 pk en ik moet wel zeggen ik ben wel verast van de 12, rijd plezant en trek goed op! Voor een 68 pk. Mijn vorige auto verbruikte veel!! en de motor kwam van BMW stal en mini veel problemen mee gehad +olieverbruik wat bij de mini ook het geval was. Voor de moment ben zeer tevreden van mijn C3 12 pure tech 68 pk is zeer zuinig!!
Beste bloggers,
Ik heb zonet een bmw 318i touring aangekocht (de fameuze 3cyl.)
Uiteraard ben ik deze eerst gaan proefrijden en moet wel bekennen dat dit een super ervaring was( ik stond er ook eerst sceptisch tegenover) ,heb hem echt getest op alle toerentallen ,is wel met een 8-traps automaat .Ik heb de indruk dat mensen nog een klik moeten maken aangaande aantal cylinders,maar test hem eerst !Een echte aanrader.
Conclusie in het huidige verkeer en trajectcontroles en flitspalen heeft deze driepitter power te veel ,ik meen het echt !
Naar levensduur kan ik niet oordelen maar waar kan men hier nog sneller dan 70km/h rijden ?Over verbruik kan ik mij ook niet uitlaten. Volgens mij bij normaal gebruik en begeer als een goede huisvader zie ik hier echt geen probleem ,bmw heeft zijn reputatie hoog te houden niet.
Ik rijd momenteel met een sdrive 18 diesel 15000/jaar en ben wel fan van het merk.
Grtn,
Dirk
Bij Ford en Opel lopen de distributie riem door de olie(bij drie cil) houd in dat de service intervallen zeer serieus moeten worden nageleefd. Beter iets eerder dan loop je minder risico dat de riem stukjes vinyl verliest waardoor oliezeef dicht loopt zodat je oliedruk verliest met de gevolgen van dien o.a de variabele kleptiming functioneert dan niet goed meer en gaat hij op twee cil draaien, plus kans op lager beschadiging.
Bedankt voor je reactie en de verduidelijking!
is Dacia jogger 995CC TCE turbo motor drie cil goed?
Hallo Walter, dit is een Renault-motor. Zelf geen ervaring mee maar er is online genoeg over te vinden. Een motoren/revisiespecialist zal je meer kunnen vertellen.