Afgelopen week reed ik met een exemplaar van de in 2011 opgefriste Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline (model B7) door de Beaujolais. Het bochtige, heuvelachtige wegennet door deze mooie Franse wijnstreek bood een prachtige basis voor een lange testrit met deze Duitser. Mijn conclusie na deze testrit: de Passat Variant is een fijne gezinsauto met een paar kleine aanmerkingen, maar die zijn een kwestie van smaak.

Volkswagen Passat Variant achterkantVolgens de Volkswagen configurator heb ik gereden in een Passat Variant Comfortline 1.6 TDI BlueMotion Technology 77 kW/105 pk 6-versnellingen. Een hele mond vol, maar aangezien iedere Passat standaard voorzien is van BlueMotionTechnology en een handbak met 6 versnellingen zullen we het hier maar hebben over de Passat Variant 1.6 TDI Comfortline.

Strakker

Van de buitenkant bekeken staat er een strak gelijnde auto. Je zou het Volkswagen Passat Comfortline stoelenontwerp een tikkeltje saai kunnen noemen, maar ik vind het niet onaantrekkelijk. Van binnen is het eveneens een strak gestylede auto, met goed materiaalgebruik. De afwerking is van een hoog niveau, het voelt daardoor allemaal oerdegelijk aan en het ziet er behoorlijk luxe uit.

De Comfortline stoelen zitten stevig met een breed zitvlak met een klein opstaand randje, zodat je comfortabel kunt zitten ook als je niet meer die slanke lijn hebt van toen je 20 was. Achterin kun je die 1.7 kinderen van het gemiddelde Nederlandse gezin inclusief bagage makkelijk kwijt (603 liter met de achterbank op zijn plek), je kunt zelfs dankzij de behoorlijk vlakke achterbank goed met 3 mensen achterin reizen. Zij hebben dan ook ruim voldoende beenruimte. Ik kon met mijn 1m83 ruim achter mezelf zitten.

Volkswagen Passat Stationwagen interieur dashboardDit exemplaar was uitgerust met het optionele “Executive” pakket en daardoor was het kleine, met leder bekleedde stuurwiel voorzien van talloze knopjes voor het bedienen van het RNS 315 navigatiesysteem en de perfect geïntegreerde Bluetooth telefooninstallatie met prima geluidskwaliteit. De cruisecontrol wordt nog immer met een hendeltje achter het stuur bediend. Grappig detail is het klokje in het midden van het dashboard, voor het “poor man’s Rolls Royce” gevoel.

Een kleine aanmerking voor het geval je met veel bagage op pad gaat, het rolgordijn loopt in een rails, dus als je net iets te hoog laadt trek je dit rolhoesje er lastig overheen. Dat was in het vorige model Passat niet het geval.

Stiller

Twee dingen die een auto al snel luxe en comfortabel doen aanvoelen zijn de afwezigheid van ongewenst lawaai en (ruim) voldoende vermogen. Geldt dat ook voor deze Passat station? Grotendeels. De 1.6 TDI common-rail diesel is feitelijk de opvolger van de 105 pk sterke 1.9 TDI pompverstuiver, waar ik veel kilometers mee heb gereden, waaronder in een Seat Leon en het vorige model Passat Variant (B6). De nieuwe 1.6 TDI common-rail is gelukkig een stuk stiller. Vooral bij hogere toeren, waar je met een diesel evenwel niet vaak hoeft te zijn, is hij opmerkelijk veel stiller dan zijn voorganger, wat er voor zorgt dat de nieuwe Passat simpelweg comfortabel(er) aanvoelt. Dit is een verdienste van de nieuwe, stillere motor, maar ook van de verbeterde geluidsisolatie.


Over aanvoelen gesproken, de 1.6 TDI voelt minder krachtig aan dan de oude 1.9 TDI, maar is het niet. De nieuwe diesel bouwt zijn vermogen geleidelijker op, en is daarmee minder explosief met zijn kracht, waardoor hij op papier even sterk is, maar in de praktijk minder sterk lijkt.

Op de rollenbank leveren TDI’s trouwens vaak meer vermogen dan op papier. Dus voldoende krachtig om goed met het verkeer mee te komen en comfortabel 120/130 te cruisen, niet krachtig genoeg om in 10 seconden naar de 100 te knallen om daarboven nog eens flink door te accelereren naar de 200, op de Duitse Autobahn bijvoorbeeld. Daarvoor heb je, in het geval je diesel wilt/moet rijden, toch echt de 140pk sterke 2.0 TDI nodig. Maar als je zoals zo velen, vaak met maximaal 100/120 door Nederland tuft, heb je niets aan die extra pk’s en is de 1.6 TDI ruim voldoende.

Zuiniger

Nu lease/koop je deze auto in combinatie met deze motor natuurlijk niet voor de pk’s, maar voor de lage bijtelling/het lage verbruik. Volkswagen zet de BlueMotion-technologie, met onder meer een start-stopsysteem in combinatie met een regeneratief remsysteem en schakelindicator, in om het verbruik te drukken. Het gemiddelde tijdens deze testrit met 2 personen aan boord was volgens de boordcomputer 5,4 l/100 km (1 op 18,5).

Het praktijkverbruik volgens Travelcard ligt een beetje hoger, nl. zo’n 6 liter (1 op 16,6), dus 1 op 17 gemiddeld kun je makkelijk halen en dat is netjes voor zo’n grote auto. Terecht een zuinige, grote auto te noemen wat mij betreft en daarom valt deze Volkswagen met zijn 116 gr/km uitstoot ook in de 20% bijtellingsklasse, echter tot 1 juli 2012, tenzij Volkswagen er nog een paar grammetjes van af snoept.

Nog even een opmerking over de schakelindicator: die geeft veel te vroeg aan dat je moet opschakelen. Hier heb je dus helemaal niets aan, want als je deze aanwijzingen opvolgt valt de motor terug naar een toerental waar totaal geen kracht voorhanden is, waardoor je de schakelindicator in de praktijk gaat negeren, en dat is nu juist niet de bedoeling lijkt me.

Stugger

Zoals ik al vermeldde in de inleiding is de Passat Variant een Duitse auto. Deze herkomst betekent vaak dat de onderstelafstemming aan de stugge kant is. En dat kan ik bevestigen voor deze stationcar. Als je uit een Franse auto in een Passat stapt, zal je echt even moeten wennen. De oneffenheden in het wegdek zijn duidelijk voelbaar. Niet oncomfortabel, maar ik zou zeker geen 18 inch velgen met platte banden onder deze auto schroeven als je veercomfort kunt waarderen.

Het voordeel van deze relatief stugge afstemming in combinatie met de redelijk directe besturing en het kleine stuurwiel is wel duidelijk, namelijk dat de auto gewoon lekker stuurt. De grenzen liggen echter wel minder ver dan bij een Golf en de auto onderstuurt dan ook eerder. Maar als je zo ver gaat, zien je passagiers al groen en geel, dus zo vaak zal je dat niet doen, te meer de auto je uitnodigt om rustig te rijden.

Al rijdend werd ik toegesproken door Koningin Beatrix haarzelve, althans zo kwam de Nederlandstalige stem van het RNS 315 navigatiesysteem op mij over. Het is jammer dat ze niet af en toe even iets als “Landgenoten” riep, want dan voelt elke rit als Prinsjesdag. De keuze voor de RNS 315 kan trouwens een simpele zijn: de RNS 510 wordt gejat bij het leven. Ze knippen er zelfs je portier voor kapot.

Handiger

De Comfortline-uitvoering van de Passat is standaard voorzien van de “Attention Assist”. Dit systeem is in staat om een bepaald niveau van vermoeidheid bij de berijder te herkennen aan de hand van het stuurgedrag van de berijder. Je krijgt dan visuele en akoestische signalen die je adviseren een korte pauze te nemen. Leuk, maar niets van gemerkt, en dat is misschien maar beter ook.

Ik wil wel vermelding maken van een ander systeem waar ik wel wat van gemerkt heb, namelijk het “Auto-hold”-systeem. Vooral in heuvelachtig terrein, zoals de Beaujolais, is dit erg handig. Het systeem houdt namelijk als je op een helling uit stilstand wegrijdt heel even je rem vast, zodat je niet achteruit rolt. Iedereen kan nu de hellingproef met succes voltooien. In combinatie met de handige automatische elektronische handrem is dit gewoon makkelijk. Wat ook makkelijk is: de draaicirkel is aangenaam klein voor zo’n grote auto.

Conclusie

Ik had het aan het begin al verklapt. Als je zijn Duitse degelijkheid en relatief stevige afstelling kunt waarderen, dan heb je aan de Passat Variant 1.6 TDI een fijne en ruime familieauto. De Passat Variant 1.6 TDI Comfortline: gewoon goed.

Pluspunten
Ruim
Afwerking
Comfortabel
Zuinig
Gunstig in de lease
Relatief kleine draaicirkel

Minpunten
Enigzins stugge afstelling onderstel

Wat vind jij van het ontwerp van de Volkswagen Passat?

Laden ... Laden ...

Specificaties (volgens Volkswagen):

Motor: 1.6 4-cilinder turbodieselmotor
Max. vermogen: 105pk bij 4400 tpm
Max. koppel: 250Nm bij 1500 tpm
Gewicht: 1399kg
Energielabel: A
CO2-uitstoot: 116g/km
Fiscaal: 20% bijtelling (mei 2012), motorrijtuigenbelasting €1364 – €1464 p/j
Topsnelheid: 195km/h
0-100: 12,2 seconden
Gemiddeld verbruik: 1 op 23