Volkswagen ziet geen toekomst meer voor kleine TDI-dieselmotoren. Het is gewoon niet rendabel meer om de kleine zelfontbranders te laten voldoen aan de strenger wordende CO2- en NOx-regels.

Deze uitspraken komen van Herr Dr. Frank Welsch, hoofd Development bij Volkswagen in een interview met het Britse Autocar tijdens de onthulling van de gefacelifte Golf.

Geen 1.5 TDI

Als je je wellicht afvroeg waar de nieuwe 1.5 TDI blijft, na het lezen over de nieuwe 1.5 TSI-motoren, dan kan ik je bij deze uit de brand helpen: die komt dus niet. Volkswagen heeft de ontwikkeling van de nieuwe 1.5 TDI gestaakt. Deze kleine dieselmotor zou de opvolger moeten worden van de huidige 1.4 TDI en 1.6 TDI. De 1.6 TDI zal nog 3 tot maximaal 5 jaar verkocht worden, maar daarna is het Schluss voor de populaire dieselmotor. De driecilinder 1.4 TDI die momenteel in de Polo verkocht wordt, zal nog eerder eindigen, maar het is momenteel nog onbekend wanneer.

2.0 TDI heeft nog toekomst

De ontwikkelingschef heeft wel aangegeven dat de grotere dieselmotoren vanaf de 2.0 TDI zeker nog doorontwikkeld worden. Voor deze EA288 EVO-motoren, zoals ze intern gecodeerd zijn, heeft het nog wel zin om de kosten te maken die nodig zijn om de uitlaatgassen te zuiveren, zodat de Volkswagen-diesels aan de normen voldoen. Dit type diesel zullen we in de middelgrote en grote nieuwe Volkswagens dan ook nog vele jaren terugvinden.

48 Volt

Maar wat voor motoren komen er dan in de zuinige versies van de nieuwe Volkswagen Polo en Golf? Het antwoord daarop heet ‘mild hybrid’. Door gebruik te maken van een 48 Volt-systeem met een kleine elektromotor in combinatie met een zuinige benzinemotor zal de nieuwe generatie kleine Volkswagens 4 keer meer regeneratieve energie kunnen opslaan dan met de huidige Bluemotion-systemen. De accucapaciteit wordt opgevoerd, zonder dat het gelijk zware accu-auto’s worden met complexe en dure hybridetechniek. Dit type aandrijving heeft in vergelijking met een kleine TDI-diesel eveneens een lage CO2-, maar een veel lagere NOx-uitstoot, en er is dus geen relatief dure nabehandeling van uitlaatgassen nodig.

Een demonstratie van het 48 Volt-systeem in een Golf wordt gegeven door leverancier Continental in het onderstaande Duitstalige filmpje.

Afbeelding: artist impression van Polo SUV (Jan Kamenistiak)