In de race naar meer pk’s blijft het B-segment niet achter. De hete hatchbacks in deze dragrace hebben allemaal minimaal 200 pk onder de motorkap! Ok, ze zijn wederom wat gegroeid en zwaarder geworden ten opzichte van hun voorgangers, maar rap zijn ze. Carwow zette een aantal hete exemplaren tegenover elkaar in een dragrace: Peugeot 208 GTI, Ford Fiesta ST, Toyota Yaris GRMN, Mini Cooper JCW, Volkswagen Polo GTI. En nieuwkomer Toyota doet het niet onaardig in dit gezelschap, maar is uitverkocht voor het geval je er een wilt.
De rappe autootjes halen hun vermogen op verschillende wijzen. Waar Ford voor een 1.5 driecilinder kiest en Peugeot voor een viercilinder 1.6, gebruiken Mini en Volkswagen een 2-liter. Allen met turbo uiteraard. Toyota pakt het bijzonder aan met een 1.8 met supercharger.
Prestaties hot hatches B-segment (2018) volgens fabrikantMerk/type | Motor | Vermogen | 0 - 100 km/h | Topsnelheid |
---|---|---|---|---|
Toyota Yaris GRMN | 1.8 viercilinder met supercharger | 212 pk/249Nm | 6,3 - 6,5 s | 230 km/h (begrensd) |
Ford Fiesta ST | 1.5 driecilinder met turbo | 200 pk/290Nm | 6,5 s | 232 km/h |
VW Polo GTI | 2.0 viercilinder met turbo | 200pk/320Nm | 6,7 s | 237 km/h |
Peugeot 208 GTI | 1.6 viercilinder met turbo | 208pk/300Nm | 6,5 s | 230 km/h |
Mini John Cooper Works | 2.0 viercilinder met turbo | 231pk/320Nm | 6,1 s | 246 km/h |