De Toyota IQ behoort samen met de Smart tot de categorie “superkleine auto’s”. Ik reed met de IQ 1.0 VVT-i Comfort, en verbaasde me over een aantal slimme maar ook een aantal niet zo slimme oplossingen.

De Toyota IQ is klein, heel klein. Of beter gezegd: kort, want de auto is best breed. Toyota heeft dat kunnen bereiken door slimme oplossingen te bedenken voor o.a. de benzinetank, airco en stuurstang. Hierdoor is de auto net geen 3 meter lang. En toch 5 sterren in euro NCAP. Hij zit dan ook tjokvol airbags. Ze kunnen de auto onderhand beter gelijk volpompen met purschuim bij een aanrijding.

Instappen en…
Je zit voorin IQ met twee volwassenen ruim naast elkaar. Als je passagier ver naar voren gaat zitten, en dat kan best goed vanwege het ontbrekende dashboardkastje, dan past er iemand achter hem/haar. Achter mij (1m83) pastte met de beste wil van de wereld niemand meer. Het is dus eigenlijk een 2+1. Er is nog een hoop ruimte onder de voorstoelen. Vreemd, want ik zat bijna tegen het dak aan (nog 5cm speling) maar kon de stoel niet lager zetten. Daardoor keek ik bijna tegen de dakrand aan. Hij lijkt echt gemaakt te zijn voor kleine Japannertjes.

De knoppen op de middenconsole zijn slim ingedeeld. Je hebt maar 3 knoppen, maar toch zit alles er in. De radiobediening daarentegen vind ik een ergonomische misser. Er zit een knop op het stuur die meerdere functies combineert, zodat je zomaar van zender wisselt als je de muziek harder of zachter wilt zetten. En je moet alles uitlezen op een minischermpje links naast het stuur. Ik zie mijn moeder deze radio niet 123 bedienen.

Rijden maar!
Als je in de Toyota IQ rijdt, dan heb je eigenlijk niet echt in de gaten dat je in zo’n klein auto’tje rijdt, afgezien van de vele nieuwsgierige blikken die je ten dele vallen. De IQ is in de stad echt in zijn element. Hij is vlot weg bij het stoplicht en aangekomen bij een parkeerplekje verbaas je je over de enorm kleine draaicirkel van 7,8 meter (ik heb voor de lol op een parkeerplaats draaimolentje gespeeld). Een parkeerplekje zoeken is geweldig met dit karretje. Als je echter de snelweg opdraait, dan kom je er achter dat dat niet zijn natuurlijke habitat is. Je komt echt trekkracht te kort om boven de 100km/u even in te halen zonder terug te schakelen en boven de 120 is de fut er echt wel uit. Wat wel jammer is, want de kleine Toyota is best comfortabel. De motor hoor je bijvoorbeeld nauwelijks op deze snelheden en dat is best knap aangezien deze praktisch op je knieen ligt. Bochten neemt het autootje met goede moed, maar door de hoge zit heb je niet echt het gevoel een bochtenridder te zijn.

Prijzig
Je blijft je verbazen hoe de Japanners alle techniek in zo’n klein autootje hebben weten te proppen. Dat proppen heeft echter ook een prijs. Want met bijna 14000 euro is hij duurder dan de iets grotere Aygo of zelfs een Yaris met dezelfde motor. Je moet hem dus wel heel erg leuk vinden om de koop te verantwoorden.

Pluspunten
Supercompact
Enorm kleine draaicirkel
Stille motor

Minpunten
Te hoge zit voor langere mensen
Geen “echte’ bagageruimte
Prijzig

Geteste auto:
Toyota IQ 1.0 VVT-i Comfort
Extra’s: metallic lak (€360)
Waarde: €13835,-. Vanafprijs basisversie: €11990