Met de C-HR komt Toyota vrij laat het SUV-segment binnen, maar neemt wel gelijk een interessante positie in, namelijk die van een vlot gelijnde, leuk rijdende auto. Iets dat je niet snel van het doorgaans degelijke Toyota verwacht, maar toch krijgt.

Geen grijze muis

Toyota staat de laatste jaren voornamelijk bekend om auto’s die niet echt spannend zijn om te zien en om te rijden, de GT86 daargelaten. De meeste modellen van het Japanse merk gaan als grijze (lease)muizen aan je voorbij zonder dat ze opvallen. Voor velen is dat prima, maar er zijn ook autokopers die wat meer uitstraling willen. En dat heeft deze nieuwe Toyota wel. Of je het lijnenspel van deze voor Europa ontwikkelde crossover mooi vindt of niet is natuurlijk een kwestie van smaak, maar een Volkswagen Tiguan is ineens wel heel erg saai naast deze scherp gelijnde Europese Japanner. Het kunt de positie van de C-HR een beetje vergelijken met de Nissan Juke in het compactere segment, al vind ik deze Toyota persoonlijk een stuk beter te pruimen dan de Nissan. Maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk. Wat vind jij? Laat een reactie achter onder dit artikel.

Toyota C-HR achterkant 2016

Toyota C-HR achterkant 2016

Coupé High Rider

De letters C-HR staan voor staat voor Coupé High Rider, daarmee geeft het merk aan dat het een coupé-achtige betreft die wat hoger op z’n wielen staat. Iets wat BMW al een tijdje doet met de X6 en X4, en nu meerdere merken nadoen. De daklijn loopt dan ook af, maar lange mensen achterin hebben nog aardig wat hoofdruimte. Knap gedaan. Nadeel is dan weer de hoog oplopende deurlijn en dikke C-stijlen, die het zicht schuin naar achter behoorlijk beperken. Bovendien is het knap donker achterin.

Dashboard Toyota C-HR 2016

Dashboard Toyota C-HR 2016

Het interieur oogt modern, en met ‘premium’ materialen en leuke diamantvormige motieven. In het midden van het dashboard staat vrij prominent een groot scherm waarop alle multimediafuncties kunnen worden bediend.

Toyota’s finalist van de Auto van het Jaar-verkiezing 2017 wordt trouwens in Turkije geproduceerd. Het merk houdt kennelijk van een beetje Europese spreiding, want de Yaris komt uit Frankrijk en de Auris en Auris Touring Sports uit Engeland. Het zal wel efficiënt zijn, maar het lijkt niet zo.

Deurbekleding Toyota C-HR 2016

Deurbekleding Toyota C-HR 2016

Hybride & benzine. Geen diesel

Naast de nu leverbare hybride aandrijflijn (o.a. bekend van de Prius) en de 1.2 Turbo met 115 pk, schijnen er nog twee motoren in ontwikkeling te zijn. De eerste zou een benzinemotor zijn met meer vermogen (1.6?). De andere motor zou de plug-in aandrijflijn zijn die we ook van de Prius plug-in kennen, een C-HR met stekker dus. Maar daar gaan ze er in Nederland erg weinig van verkopen verwacht ik, nu de bijtellingsregels weer terug zijn bij “normaal”. Toyota heeft ook al een beetje afscheid genomen van de dieselmotor, dus een diesel ga je niet terugzien in deze C-HR.

Het instapmodel gaat voor 25.250 euro weg, maar als hem lekker aankleedt, dan zit je al snel aan 30.000 euro. Maar dat is geen probleem voor diegenen die in dit segment shoppen, want de Qashqai‘s, Kadjar’s en de Tucson’s vliegen nog steeds als broodjes over de toonbank.

Test Toyota C-HR vs. Peugeot 3008 door ANWB

Redacteurs Gert en Frank van de ANWB vergelijken de C-HR met de nagelnieuwe Peugeot 3008, die ook geen slecht figuur slaat in dit segment.

Test Toyota C-HR vs. Volkswagen Tiguan door AutoWeek

Stéphan Vermeulen van AutoWeek vergelijkt in onderstaande video de C-HR met de Volkswagen Tiguan. Voor een vergelijk met de andere concurrenten Peugeot 3008 en Audi Q2 moet je (uiteraard) even het blad kopen.