De Renault Kadjar is een interessante nieuwkomer onder de betaalbare middelgrote crossovers. Hij moet het in dit segment echter opnemen tegen de geheel nieuwe Hyundai Tucson.
De ANWB zette het grote broertje van de Captur tegenover de Hyundai, die nu weer Tucson heet in plaats van ix35. Kennelijk was de naam Tucson toch wat aansprekender voor het grote publiek, en zo heeft de auto in de rest van de wereld altijd geheten. De Kadjar is gebaseerd op de Nissan Qashqai, maar dan met een Renault-sausje.
Video
Allereerst de video van de test, waarin Frank Buma en Gert Wisse van de Algemene Nederlandsche Wielrijders-Bond de twee kemphanen vergelijken.
Opmerkingen
En dan even wat aanvullende opmerkingen. Allereerst zet de ANWB niet netjes de specificaties van beide auto’s tegenover elkaar, en dat doen we dus even voor je, dat vergelijkt wat makkelijker:
Renault Kadjar TCe 130 | Hyundai Tucson 1.6 GDI |
|
Brandstof | Benzine | Benzine |
Motor | 1.2 viercilinder met turbo | 1.6 viercilinder zonder turbo |
Vermogen | 130 pk | 132 pk |
Koppel | 205 Nm | 162 Nm |
Acceleratie 0-100* | 10,1 sec. | 11,5 sec. |
Topsnelheid | 192 km/h | 182 km/h |
Verbruik NEDC | 1 op 15,9 | 1 op 15,9 |
Testverbruik | 1 op 11,9 | 1 op 12,3 |
Gewicht (RDW) | 1295 kg |
1354 kg
|
Onger. trekgewicht | 1200 kg | 1400 kg |
Ger. trekgewicht | 695 kg | 650 kg |
Vanafprijs | € 24.790 | € 25.995 |
Wegenbelasting*** | € 180 | € 205 |
* Volgens de fabrikant
*** Zuid-Holland (duurste provincie), per kwartaal
In tegenstelling tot wat beweerd wordt in de video (1500 kg) heeft de Kadjar volgens Renault een max. ongeremd trekgewicht van 1200 kg. Dat is een belangrijk verschil. Verder is deze Hyundai wat zwaarder dan de Fransman, en valt hij daardoor nét in een hogere wegenbelastingschaal. Scheelt toch weer 100 euro per jaar, bovenop het verschil van 1205 euro in aanschaf. Maar of dat je moet weerhouden om de comfortabelere Tucson te kopen? Een stillere en comfortabele auto is namelijk wel wat waard!
Zoals je ziet is het verbruik op papier niet te vergelijken omdat een motor mét turbo, zoals in de Kadjar, in de praktijk nou eenmaal snel meer verbruikt dan een zonder. De Renault lijkt dus veel zuiniger, maar in deze test is juist de Hyundai zuiniger.
De Kadjar was de winnaar van de test, maar ga er zelf maar eens mee rijden, dan weet je zo of de Koreaan de kleine meerprijs waard is of dat je toch voor de Fransman gaat. Laat in een reactie hieronder weten wat je zelf belangrijke verschillen vindt. Uiterlijk? Opbergruimte? Comfort? Prestaties?
Jammer dat je voor de Tucson bijna 7000 euro aan BPM/Co2 heffing betaald.
Komt de Tucson binnenkort ook met een 1.2 of 1.4 turbo-benzine motor? De prijs zal dan namelijk fors dalen.
Voor de 1.6 turbo betaal ik maar liefst 10.000 euro aan BPM/Co2 door zijn D-label (169 gram)
Hyundai heeft nieuwe motoren aangekondigd, waaronder een 1.0 met 100 of 120 pk en 172 Nm en een 1.4 turbo met 140 pk en 242 Nm. De 1.4 lijkt me de meest waarschijnlijke kandidaat om in de Tucson te komen, maar of en wanneer is op dit moment nog niet bekend.