Nadat zijn laagpotige broertje (de 308) de titel Auto van het jaar 2014 mocht ontvangen, is het in 2017 de beurt aan de SUV-versie van de compacte middenklasser, de 3008.

Aan de vooravond van de jaarlijkse Autosalon van Genève mocht de jury, die bestaat uit 58 autojournalisten uit Europa, bekendmaken dat de Franse nieuwkomer de titel mag dragen.

Veel autoliefhebbers (inclusief de 3 Nederlandse autojournalisten uit de jury) zetten de Alfa Romeo Giulia op nummer 1, maar de Italiaanse schoonheid werd toch tweede met 296 punten. Daarachter eindigden de nieuwe Mercedes E-klasse, de Volvo S90/V90, de Citroën C3 en de Toyota C-HR.

Het zou mij verbaasd hebben als de Nissan Micra hoog zou eindigen, want in feite een Renault Clio met een iets ander koetswerk, en dat was gelukkig ook niet zo, want de Europese Japanner eindigde op de zevende stek.

  1. Peugeot 3008 – 319 punten
  2. Alfa Romeo Giulia – 296 punten
  3. Mercedes Benz E-klasse – 196 punten
  4. Volvo S90/V90 – 172 punten
  5. Citroën C3 – 166 punten
  6. Toyota C-HR – 165 punten
  7. Nissan Micra – 135 punten

Peugeot heeft de titel in totaal vijf keer mogen ontvangen: met de 504 in 1969, de 405 in 1988, de 307 in 2002, de 308 in 2014 en nu dus de 3008 in 2017. Vorig jaar ging de titel naar de Opel Astra, wat sinds kort ook een PSA-merk is, maar toen nog onder de vlag van General Motors hing. Nu nog een titel in het leven roepen voor De Beste Auto na 200.000 km, want daar hebben we als consument écht wat aan lijkt me.

Rij-impressie Peugeot 3008 door Autovisie

Werner Budding van AutoVisie reed eind vorig jaar al met de nieuwe Fransman, en zijn videoverslag bekijk je hieronder.

De ANWB vergeleek de Peugeot 3008 met de Toyota C-HR, en die video bekijk je hier.