Het was vannacht weer raak: sneeuw en ijzel zorgden voor spekgladde wegen en honderden ongelukken. Het beste kun je bij gladheid helemaal niet de weg op, maar als het dan toch moet, zijn hier een paar tips.
Het is eigenlijk heel simpel: je raakt de controle over je auto kwijt door abrupt gripverlies van je banden met de ondergrond. Bij glad wegdek gebeurt dit veel sneller en kan door te hoge snelheid – bij ijzel kan 10 km/h al te hard zijn – gecombineerd met een abrupte stuurbeweging, te hard remmen of te hard accelereren. Langzamer en vloeiend rijden is dus het advies. Behalve als je Max Verstappen heet en daar dagelijks voor traint kun jij de grens van grip van je auto namelijk niet feilloos aanvoelen en in een noodsituatie snel genoeg en op de juiste manier reageren om een slip of aanrijding te voorkomen.
1. Pas je snelheid aan
De snelheidsborden langs de weg zijn geen minimumsnelheid, en de matrixborden boven de weg geen adviessnelheid maar een maximumsnelheid. Van een goede automobilist wordt verwacht dat hij zijn snelheid aanpast aan de omstandigheden. Als de omstandigheden er om vragen, zoals bij gladheid, dan is het geen schande om gewoon even als een oud omaatje te rijden. Het scheelt je maar een paar minuten reistijd en je vergeeft het jezelf nooit als je gehaast een ongeluk veroorzaakt.
2. Houd meer afstand
Dat automobilisten te weinig afstand houden is bij droog weer een veelvoorkomende oorzaak van aanrijdingen. Bij gladheid is afstand houden nog veel belangrijker. Je remweg is namelijk vele malen langer dan op een droog wegdek, ook al heb je winterbanden onder je auto. Het lijkt een open deur, maar bij gladheid kan te weinig afstand het verschil betekenen tussen net op tijd stilstaan of een flinke aanrijding, met alle gevolgen van dien. En niet alleen voor jou, ook voor de ander. Bedenk je als de auto voor je plotseling ineens vol op de rem trapt, hoe snel je er achter op zit en pas je afstand daar op aan.
3. Kijk ver vooruit
Als je van ver aan ziet komen wat er op de weg gebeurt hoef je veelal niet plotseling te remmen. Je stuurt bovendien meestal vanzelf de goede lijn. Nog een reden waarom je niet te dicht op je voorganger moet rijden: als je goed afstand houdt, kun je verder vooruit kijken en anticiperen op wat er komen gaat.
4. Trek rustig op
Je zult niet de eerste zijn die optrekt bij een glad stuk wegdek en niet van zijn plek komt. Weinig gas geven en de koppeling langzaam op laten komen bij optrekken is het devies. Desnoods in de tweede versnelling.
5. Remmen
Door veel afstand te houden en ver vooruit te kijken, kun je veel remacties vermijden. Geleidelijk remmen kan prima, en als je onverhoopt toch hard moet remmen, rem dan niet pompend. Bij alle nieuwe auto’s vanaf juli 2004 zorgt het Anti Blokkeer Systeem (ABS) er voor dat je kunt blijven sturen als je hard remt. Dit merk je aan een stevig trillend pedaal. Pompend remmen is dus echt een trucje uit de oude doos en zorgt voor een langere remweg.
6. Toch in een slip?
Bij een slipcursus leer je op de juiste manier reageren op een slip. Dit vergt oefening. Maar als je in een slip raakt, laat het gas los, trap de koppeling en blijf altijd in de juiste richting sturen. Als je auto weer grip vindt, ga je vanzelf de goede kant op. Max Verstappen liet dat uitstekend zien tijdens zijn befaamde regenrace in Brazilië, waar hij zijn bolide uit de vangrail hield na een glijpartij in de regen.
7. Winterbanden zijn geen garantie
Winterbanden zijn nooit een garantie bij een glad wegdek. Winterbanden verhogen je grip en verkorten je remweg dan wel bij sneeuw en ijs, maar dit effect wordt volledig opgeheven als je daardoor harder gaat rijden. Het verlagen van de bandenspanning om meer grip te krijgen kun je ook beter niet doen, aangezien je auto dan minder stabiel en voorspelbaar reageert.
Meer tips
Niet alleen in Nederland is het glad en onvoorspelbaar weer. Het wintersportseizoen is nog in volle gang en veel Nederlanders bereiden zich voor om de sneeuw op te zoeken. Ga veilig en voorbereid de weg op naar je wintersportbestemming met deze wintertips.