Het zat er al aan te komen: het moment waarop autofabrikanten besluiten dat het ontwikkelen van een nieuwe dieselmotor te duur wordt. Voor Toyota is dat moment nu aangebroken voor Europa.

In februari schreef ik er al over, en nu is het dan zo ver. De sjoemelsoftware-affaire bij Volkswagen heeft het beslissingsproces bij de grootste autobouwer ter wereld natuurlijk flink versneld, en de Japanners zijn nu nog meer overtuigd dat diesel niet de toekomst heeft, zo meldt het Duitse ‘Die Welt‘. Update 11-11: Toyota heeft gereageerd met te melden dat ze helemaal niet stoppen met diesels. Die Welt heeft e.e.a. bij elkaar verzonnen volgens een woordvoerder. Inmiddels weten we beter.

Toyota Mirai bij waterstoftankstationNeemt niet weg dat Toyota in de nabije toekomst een grote rol voor (plug-in)hybrides weggelegd ziet, en daarna voor auto’s die rijden op waterstof, waarbij alleen water uit de uitlaat komt, zoals de Mirai (hier afgebeeld).

Ook concullega’s Honda, Nissan en Mitsubishi geven aan dat ze zich volledig richten op emissieloze auto’s, wat zoveel betekent als: elektrische aandrijving, al dan niet in combinatie met een brandstofcel.

Voorlopig blijft Toyota nog wel diesels ontwikkelen en verkopen ‘omdat we denken dat ze nog steeds een rol zullen spelen in sommige toepassingen en geografische gebieden’. Bedoelen ze wellicht het Midden Oosten?