2016 kon wel eens het laatste jaar worden waarin je nog een nieuwe plug-in hybride auto kunt aanschaffen waarmee je 5 jaar lang met lage bijtelling rond kunt rijden.

Dat is althans het plan, wat nog door de 1e Kamer goedgekeurd moet worden: om te voorkomen dat autodealers straks met onverkoopbare plug-in hybrides (hybride met oplaadstekker) komen te zitten, wordt de halvering van de motorrijtuigenbelasting verlengd tot en met 2019. Vanaf 2020 betaal je driekwart tarief voor een auto met een uitstoot van 1 t/m 50 gram CO2. Zo wordt het financieel aantrekkelijk gehouden om een dergelijke auto tweedehands aan te schaffen en te rijden. Om dit te bekostigen moet versneld afscheid genomen worden van de lage bijtelling voor nieuwe plug-ins (nu 15%).

Staatssecretaris Wiebes wilde de lage bijtelling van plug-ins al de nek omdraaien, maar dat behelsde een afbouw binnen een aantal jaren, met 17% bijtelling in 2017 en 19% in 2018 om vervolgens naar 22% te gaan voor alle auto’s behalve elektrische. Dat moet nu dus met 1 klap gaan gebeuren per 1 januari 2017.

Run op stekkerhybrides

In de afgelopen jaren zorgde de verandering van de bijtellingsregels in de laatste maanden van het jaar voor bizarre verkooppieken van modellen die met lage bijtelling geregistreerd moesten worden. Mocht de 1e Kamer voor de zomer akkoord geven op het genoemde plan dan kunnen we wederom een grote run op plug-in hybrides aan het eind van 2016 verwachten. En dan zullen dealers tot ver in 2017 nog auto’s verkopen die voor 1-1-2017 op kenteken zijn gezet.