Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Konnichiwa betekent goedendag in het Japans, en dat is wat we zeggen tegen de nieuwe Honda Civic Tourer die vandaag officieel vrijgegeven is. Eigenlijk is het geen Japanse auto, aangezien de Tourer voor Europa in Europa ontwikkeld is, maar er zullen allicht wel wat Japanners een oogje in het zeil gehouden hebben, Japanse bedrijven kennende. Goedendag kun je ook zeggen van de enorme kofferruimte; deze meet maar liefst 624 liter met de banken op hun plek en 1668 liter met de banken plat en is daarmee ruimer dan de Skoda Octavia Combi, de tot nu toe ruimste stationcar in dit segment. Bijzonder is het 100 liter grote bagagevak onder de laadvloer.

Om zo veel ruimte te kunnen bieden is de Honda Civic Tourer met maar liefst 23,5 cm in lengte gegroeid. Dat kun je ook wel zien, want de Tourer heeft een flinke bilpartij in vergelijking met de hatchback. Dat is echter geen verrassing meer, gezien de vele spionage– en conceptcarfoto’s die ons afgelopen maanden ten dele vielen.

Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Adaptive Damper System

De nieuwe station komt met de reeds bekende 120 pk/300 Nm sterke 1.6 i-DTEC diesel en de 142 pk/ 174 Nm sterke 1.8 i-VTEC benzinemotor met handgeschakelde of automatische versnellingsbak. Uniek voor de Tourer is het nieuwe dempingssysteem, ADS genoemd, wat op de achteras is gemonteerd. Dit “Adaptive Damper System” zorgt er voor dat de Civic Tourer ongeacht de lading en rijomstandigheden stabiel en comfortabel blijft rijden.

Maart 2014 in de showroom

Als je de Civic Tourer wilt rijden dan moet je nog wel even geduld hebben, want de Europese Japanner staat pas maart 2014 bij de Honda-dealer. Als je de auto in het echt wilt aanschouwen, moet je even een bezoekje brengen aan de IAA in Frankfurt, want daar beleeft de auto zijn primeur. Prijzen zijn nog niet bekend.

Video Honda Civic Tourer

Foto’s Honda Civic Tourer

Specificaties Honda Civic Tourer

1.6 i-DTEC
(MT) Comfort grade

1.8 i-VTEC
(MT)
Comfort grade

1.8 i-VTEC
(AT)
Comfort grade

MOTOR 4-valves per cylinder
Bore x stroke mm 76×88 81 x 87.3
Capacity cc 1597 1798
Compression ratio 16 10.6
Max. power (Engine) kW/PS 88 / 120 104 / 142
@rpm 4000 6500
Max. torque (Engine) Nm 300 174
@rpm 2000 4300
Fuel rating Diesel Unleaded 95
Maximum Speed km/h 195 210 205
Acceleration 0 → 100 km/h 10.1 9.2 10.9
Urban cycle l/100km 4.2 7.7 8.9
Extra urban l/100km 3.6 5.3 5.2
Combined l/100km 3.8 6.2 6.5
CO₂ g/km 99 146 153
AANDRIJFLIJN
Transmission type Manual Manual Automatic
Gear ratios 1st 3.642 3.142 2.666
2nd 1.884 1.869 1.534
3rd 1.179 1.303 1.066
4th 0.869 1.054 0.76
5th 0.705 0.853 0.551
6th 0.592 0.727
Reverse 3.673 3.307 1.956
Final Drive Ratio 3.571 5.333 4.437
Overall length mm 4535
Overall width (without door mirrors) mm 1770
Overall height (inclusive of antenna) mm 1480
Wheelbase mm 2595
Ground clearance mm 145
Luggage space(Seats up, up to tonneau cover) litres 624*
Trunk Capacity – Rear Seat Down Load to Window (litres, VDA method) litres 1116*
Luggage space(Seats down, up to roof lining) litres 1668*
Kerb weight kg 1337 – 1430 1280 – 1340 1313 – 1380
Max. permitted weight kg 1890 1790 1830
Max. Towing Weight braked/unbraked kg 1400 / 500 1400 / 500 1000 / 500
Fuel tank capacity litres 50

*VDA volume (from floor to window)dr
Specifications are internal Honda data and can be different in each market