De BMW M550d xDrive Touring beschikt over een dieselmotor met maar liefst 381pk en 740Nm en dat is daarmee de krachtigste diesel die BMW tot nu toe in zijn auto’s gelepeld heeft.
In tegenstelling tot wat de naam 550d doet vermoeden (namelijk een 5 liter-motor) betreft het een 6-cilinder met een cilinderinhoud van “slechts” 3-liter. De motor is op dieselgebied een technisch hoogstandje met een specifiek vermogen van 127 pk per liter.
3 turbo’s
De enorme kracht van deze diesel wordt bereikt door middel van drukvulling, maar dan in drievoud; maar liefst 3 turbo’s zorgen er samen voor dat er nauwelijks een turbogat is, en dat de “tri-turbo” over het hele toerengebied veel vermogen levert. Uniek is dat het rode gebied van deze diesel pas begint bij 5400 toeren, wat een erg hoog toerental is voor een diesel.
De 8-traps automaat schakelt zelf bij maximaal 5000 toeren op en als je de vermogenscurve (zie gallery onderaan) bekijkt is dat ook niet gek, want de motor bereikt zijn maximum tussen de 4000 en 4400 toeren.
Om nu te voorkomen dat je de standaard, bijna 400 euro per stuk kostende, 19-inch banden al hebt opgerookt voordat je het eind van de straat bereikt, is deze beresterke 5-serie Touring uitgerust met vierwielaandrijving. Dankzij deze xDrive is de acceleratie van 0-100 in 4,9 seconden voorbij. De topsnelheid is afgeregeld op 250km/u.
Zuinig?
Nou koop of lease je een dergelijke auto niet voor de kostenbesparing lijkt me, want dan kun je beter een Prius Wagon gaan rijden, maar het is toch interessant te vermelden dat deze monsterdiesel volgens BMW gemiddeld slechts 6,4 liter/100km verbruikt. Ter vergelijk: een BMW M5, ook een ‘redelijk snelle’ rakker, verbruikt 9,9 liter. De M550d Touring stoot 169 gr/km CO2 uit, en dat zorgt er voor dat de schatkist bij aankoop van deze €107.500 kostende station slechts met 19.622 BPM-euro’s gevuld wordt.
Video
Werner Budding van Autovisie reed de nieuwe BMW M550d xDrive Touring, zie onderstaande video.