Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

De nieuwe Ford Focus krijgt lovende kritieken. Ook in vergelijk met de huidige Volkswagen Golf, die hij in een direct vergelijk verslaat op dynamische rijkwaliteiten en pareert op ruimteaanbod.

De oude Focus was vanaf 2011 op de markt, en heeft na een tussentijdse update in 2015 eindelijk een echte opvolger. Ik heb zelf aardig wat kilometers in de 1e generatie en de 3e generatie (stationcar) gereden, en ben het model erg gaan waarderen, vooral vanwege de heerlijke rijeigenschappen. Dat rijplezier biedt de Golf waar ik een tijd mee rondgereden heb minder, alhoewel het verder een prima auto is.

Uiterlijk

De vierde generatie Focus kon mij op het eerste gezicht echter niet bepaald bekoren. Ik moest wennen aan het uiterlijk. Hij oogde wat mij betreft een beetje “doorgezakt” vanaf halverwege de auto naar achteren, met een hoge neus. In het echt valt het, zoals zo vaak, mee. Het verschil met het oude model is zichtbaar op onderstaande foto’s: de lijnen lopen duidelijk “horizontaler”.

Nieuwe Ford Focus vs oude Ford Focus

Nieuwe Ford Focus (2018-) vs oude Ford Focus (2011-2018)

De ontwerpers hebben bij vergelijkbare buitenmaten de achterwielen meer naar de uithoeken van de auto verschoven en het model wat lager gemaakt. De langere wielbasis komt ten goede aan de achterpassagiers en de bagageruimte van de hatchback is met 12 liter toegenomen naar 375 liter. Het stoerdere voorkomen krijg je cadeau.

Achterkant nieuwe Focus vs oude model

Achterkant nieuwe Focus vs oude model

Wat je van het uiterlijk vindt staat los van het feit dat de nieuwe layout een uitstekende basis vormt voor een prima sturende auto, en dat maakt dat de Focus (modeljaar 2019) voorlopig weer de maatstaf in het C-segment vormt wat wegligging betreft. Combineer dat met de uitstekende remmen en je hebt een recept voor een “hot hatch”, al hangt het natuurlijk wel af van de motorisering hoe “heet”.

Motorisaties

Benzine

De bekende 1-liter driecilinder met 100 of 125 pk is niet zo heet, maar heeft zich al jaren bewezen en heeft zijn weg ook weer naar deze modelgeneratie van de Focus weten te vinden met wat kleine wijzigingen. Daarnaast vinden we nu nóg een driecilinder voorin, namelijk een 1.5, die 150 of 182 pk levert (in de Fiesta ST levert dit blok 200 pk, dus voer voor chiptuners). De sportievere Focus ST (zie video onderaan) komt in 2019, en wordt uitgerust met de 2.3 EcoBoost met 250 tot 300 pk. De opvolger van de Focus RS komt later, waarschijnlijk met mild hybrid-techniek aan boord en 400 pk.

Diesel

Daarnaast zijn er natuurlijk de diesels voor de kilometervreter die niet aan de elektrische auto kan of wil. Voor hen is er keuze uit een 1.5 diesel met 95 of 120 pk, of een 2-liter met 150 pk. Beide viercilinders.

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-line vs. Volkswagen Golf 1.5 TSI R-line

Marco Gorter van Autoweek vergeleek de Ford met de 1.5 TSI viercilinder Golf, terwijl de roffelende 1.5 EcoBoost van de Focus 182 pk levert voor hetzelfde geld. De Focus biedt meer rijplezier, en heeft een sterk verbeterd interieur. Bij Volkswagen zijn ze daar nou juist erg goed in, dus die versla je niet snel op dat vlak. Qua ruimte komen ze aardig overeen. Check de video hieronder!

Volgens Auto Motor Und Sport, het grote Duitse automagazine wint de 1.5-uitvoering het ook van de Golf 7.