De Golf 8 heeft van buiten een nieuw gezicht, maar vooral van binnen heeft er een revolutie plaatsgevonden. Maar kan hij de Ford Focus van repliek dienen op dynamisch vlak?
Schermpjes
Als je uit een Golf 7 in de 8 stapt herken je het interieur niet meer terug. Zo veel mogelijk knoppen zijn vervangen door functies die je op een scherm moet bedienen, of met een schuifregelaar. Of het er gebruiksvriendelijker van wordt is een tweede, maar het is in ieder geval moderner. De Focus is al bijna 2 jaar op de markt, en moet het nog stellen met ouderwetse draaiknoppen, wel zo makkelijk.
Onder de motorkap vinden we bij de nieuwe Golf eTSI een 1.5 viercilinder met mild hybrid-technologie. Zo moet het brandstofverbruik van deze toch redelijk potente motor binnen de perken blijven. Ford heeft het over een andere boeg gegooid; de 1.5 van de Focus heeft 1 pit minder maar niet minder pit…. Het blok levert een lekkere 182 pk, en dat voor minder geld dan de Golf. Welke zuiniger is in de praktijk moet nog blijken, maar in theorie is de Golf zuiniger (zie ook gegevenstabel onder de video).
Golf vs. Focus
In het vorige vergelijk van AutoWeek werd deze Focus 1.5 nog vergeleken met generatie 7 van de Golf. Die had het nakijken. Marco Gorter van AutoWeek zette de nieuwe Golf tegenover zijn aartsrivaal, en zijn conclusie bekijk je in de onderstaande video.
Specificaties
Vergelijk hieronder de specificaties van beide auto’s.
Volkswagen Golf 1.5 eTSI | Ford Focus 1.5 Ecoboost 182pk | |
Motortype | 1.5 L 4-cilinder benzine, mild hybrid | 1.5 L 3-cilinder benzine |
Max. vermogen | 110 kW (150 pk) bij 5000 tpm | 134 kW (182 pk) bij 6000 tpm |
Max. koppel | 250 Nm bij 1500 tpm | 240 Nm bij 1600 tpm |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,3 s | 8,5 s |
Topsnelheid | 225 km/h | 224 km/h |
Verbruik | 4,7 l/100km (1 op 21,3) | 5,5 l/100km (1 op 18,2) |
Bagageruimte | 381-1237 liter | 375-1354 liter |
Vanafprijs (rijklaar) | € 36.770 | € 30.685 |