Taadaaa: de nieuwe Porsche 911 (992), de 8e generatie 911. Op de autoshow van Los Angeles heeft Porsche het nieuwe model gelanceerd van de auto die het sportwagenmerk definieert.
Altijd widebody
De iconisch gelijnde sportwagen, hier in Carrera 4S-uitvoering, is onmiddellijk herkenbaar maar toch weer modern gestyled. Knap hoe de Duitsers dat al generaties lang doen en de iconische vorm steeds weer actualiseren naar moderne maatstaven. Standaard heeft generatie 992 van de 911 altijd een widebody en een lichtstrip over de gehele achterzijde, dus ook als je een gewone Carrera kiest. De auto oogt altijd lekker dik dus.
De 3-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s en een partikelfilter levert in de S-uitvoering 450 pk, en is daarmee 30 pk sterker dan zijn voorganger. De reguliere Carrera mag het doen met 385 pk, 15 pk meer dan de 991.2. Nog geen hybride echter, maar wel al voorbereid.
Het interieur is opnieuw ontworpen, en bevat nu centraal een groot display dat hoger geplaatst is. De iconische toerenteller in het midden van het instrumentarium wordt voortaan geflankeerd door displays in plaats van analoge meters.
Video
Sjoerd van Bilsen van Autovisie bespreekt in deze lange video alle details van het nieuwste model 911 van de fabrikant uit Zuffenhausen.
Nu is het wachten op alle varianten, want daar is Porsche ook sterk in: GTS, Turbo, Turbo S, GT3, GT2, RS’en, Targa, cabrio etc. etc. En wellicht toch nog een (mild) hybride?