Chiptuner Rica heeft een upgrade klaar voor bezitters van de nieuwe Ford Focus Mk4 met Ecoboost-benzinemotor. Het vermogen van de 1.0 driecilinder kan getuned worden naar 140 pk en de 1.5 naar 196 pk.

Kat en muis-spelletje

Chiptuning van nieuwe motoren, het blijft een kat en muis-spelletje tussen chiptuners en fabrikanten. De fabrikant probeert het te voorkomen, omdat de klant een hogere motorspecificatie krijgt dan waar hij voor betaald heeft. De chiptuner op zijn beurt wil graag zoveel mogelijk ECU-upgrades verkopen en probeert het zaakje te kraken. En dat is weer gelukt voor de 4e generatie van de Ford Focus.

De 100 pk en 125 pk 1.0 driecilinders kunnen net zoals in de Fiesta en de vorige Focus getuned worden naar max. 140 pk en 226 Nm. De 150 pk-versie van de fijne 1.5 driecilinder heeft dezelfde hardware als de 182 pk versie, en het bewijs is terug te zien in de tuning die je kunt krijgen voor beide motoren. Zowel de 150 als de 182 pk versie kunnen namelijk getuned worden naar maximaal 196 pk en 290 Nm. De winst voor de 182 pk-versie lijkt minimaal, want vaak leveren moderne turbomotoren toch al meer vermogen dan standaard op de rollenbank.

Sommige dealers kunnen de tuning voor je verzorgen en hebben daarvoor een dealertool. Er is nog geen mogelijkheid om te tunen met de iSoftloader (een kastje waarmee je zelf je auto weer origineel kunt maken) maar dat is nog in ontwikkeling volgens de tuner uit Wateringen (bij Den Haag)

Kosten: € 586,85

Chiptuning Ford Ecoboost 1.0 en 1.5 (2019)

MotortypeStandaardRicaVerschil
1.0 100 pk100 pk/170 Nm140 pk/226 Nm+40 pk/+56 Nm
1.0 125 pk125 pk/200 Nm140 pk/226 Nm+15 pk/+26 Nm
1.5 150 pk150 pk/240 Nm196 pk/290 Nm+44 pk/+50 Nm
1.5 182 pk182 pk/240 Nm196 pk/290 Nm+14 pk/+50 Nm