Vandaag heeft Ford foto’s en specs van de vernieuwde Ford Focus modeljaar 2015 de wijde wereld in gestuurd. We wisten al een en ander over de vernieuwde versie van ’s werelds meest verkochte auto (volgens Ford). Bijvoorbeeld dat hij een nieuwe “Aston Martin”-neus zou krijgen, net als de recent vernieuwde Fiesta. Ook wisten we dat er naast de geprezen 1.0 driecilinder een nieuwe viercilinder 1.5 Ecoboost-motor aan zat te komen die de 1.6 EcoBoost vervangt. Vandaag leren we echter dat er ook een 1.5 TDCi-diesel bij komt. In de praktijk betekent dat verdere downsizing, dus een lager (theoretisch) verbruik. Vreemd genoeg blijven de oude 1.6 dieseltjes voorlopig ook nog leverbaar. Misschien hebben ze nog een stapeltje liggen? De nieuwe automaat wordt pas in 2015 leverbaar.
Versie | VERMOGEN | TRANSMISSIE |
1.0 EcoBoost benzine | 100 pk | vijf, handgeschakeld |
1.0 EcoBoost benzine | 125 pk | zes, handgeschakeld |
1.0 EcoBoost benzine | 125 pk | zestraps automaat (2015) |
1.5 EcoBoost benzine | 150 pk | zes, handgeschakeld |
1.5 EcoBoost benzine | 150 pk | zestraps automaat (2015) |
1.5 EcoBoost benzine | 180 pk | zes, handgeschakeld |
1.5 EcoBoost benzine | 180 pk | zestraps automaat (2015) |
1.5 TDCi diesel | 95 pk | zes, handgeschakeld |
1.5 TDCi diesel | 120 pk | zes, handgeschakeld |
1.5 ECOnetic diesel | 105 pk | zes, handgeschakeld |
1.5 TDCi diesel | 120 pk | PowerShift-automaat (2015) |
1.6 TDCi diesel | 95 pk | zes, handgeschakeld |
1.6 TDCi diesel | 115 pk | zes, handgeschakeld |
2.0 TDCi diesel | 150 pk | zes, handgeschakeld |
2.0 TDCi diesel | 150 pk | PowerShift-automaat |
2.0 TDCi diesel | 180 pk | zes, handgeschakeld |
Interieur
Wat ook werd verwacht is dat het interieur zou worden aangepakt; het design, en dan met name het dashboard, kreeg de afgelopen jaren namelijk veel kritiek vanwege de knoppenbende. Ford heeft nu een hoop knoppen verhuisd naar het nieuwe centrale 6-inch multimediascherm en de middenconsole oogt nu een stuk opgeruimder.
Stiller
De Ford Focus was al niet echt een lawaaimaker, maar is volgens de fabrikant stiller geworden vanwege de dikkere vloerbekleding, dikker glas in de zijruiten en een betere isolatie van het motorcompartiment. Dat draagt natuurlijk bij aan een comfortabel rijgevoel, en wie wil dat nou niet?
Betutteling
Geheel volgens de laatste trends wordt de nieuwe Focus leverbaar met talloze veiligheidsfeatures die moeten voorkomen dat je je incompetente rijstijl op anderen botviert.
Mocht je autorijdende kinderen hebben, dan is deze functie wellicht interessant: de MyKey. Met behulp van MyKey kan een sleutel worden geprogrammeerd waarmee de topsnelheid en het maximumvolume van het audiosysteem worden beperkt, of zelfs geheel worden uitgeschakeld als bestuurder en passagiers geen veiligheidsgordels dragen.
Cheape video
De persintroductie van de nieuwe Ford Focus voor het modeljaar 2015 werd vandaag begeleid door een beetje goedkope video. Oordeel zelf maar.
Niet veel mooier, maar wel informatiever is dit exemplaar van het Duitse Autobild, dat duidelijker laat zien wat er veranderd is. Kun je gelijk je Duits even oefenen.
Focus RS
De geruchtenmachine rond een op komst zijnde Focus RS draait bij vlagen op volle toeren. Op dit moment wordt er wederom gespeculeerd dat hij er toch echt gaat komen, en wel met 330 pk onder de motorkap. Dat wordt overigens met een 2.3 turboblok bereikt. Niet zo’n wereldprestatie, aangezien er tegenwoordig meer dan 350 pk uit een tweelitertje wordt gepeuterd (ik noem een Mercedes A45 AMG), maar de Focus RS zal allicht een lekker rijdend apparaat worden. De ervaring leert dat we dat wel aan de mannen (en vrouwen) van Ford kunnen toevertrouwen.
Wachten
Hoewel de Focus vandaag gelanceerd is, moeten belangstellenden gek genoeg nog behoorlijk lang wachten tot hij in de showroom staat. Tot het vierde kwartaal van 2014 maar liefst. Waarom dan nu al introduceren vraag je je af? Je kunt hem al wel bekijken in Genève. De vraag is voor veel leaserijders of de Econetic-diesel weer in de 14% bijtelling gaat vallen. Op het moment van schrijven is dat nog niet bekend.
Ik ben wel benieuwd naar de trektochten van het nieuwe 1.5 diesel blok.
Wie heeft hier informatie over?
Bedoel je de “trekkracht”? Of een rijtest?
Ja sorry bedoelde de trekkracht, wat voor een aanhanger mag de nieuwe motor trekken?
Ik ga er van uit dat deze gelijk blijven, maar nog niet alle details zijn beschikbaar. Later dit jaar zullen deze gegevens bekend worden en dan heb je ook meer zekerheid.