Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Volkswagen heeft vandaag een prijs geplakt op de Golf GTE: de plug-in hybride Golf is verkrijgbaar vanaf 36.995 euro. Deze Golf is daarmee ruim 2700 euro goedkoper dan de Attraction-uitvoering van de Audi A3 e-tron, die dezelfde aandrijflijn gebruikt.

De GTE heeft een 150 pk sterke 1.4 TSI-benzinemotor onder de motorkap, gecombineerd met een 102 pk sterke elektromotor die samen, dankzij een magische optelsom, maximaal 204 pk vermogen en 350 Nm trekkracht leveren. De standaard DSG-automaat zorgt er voor dat de ‘0 naar 100‘ in 7,6 seconden geklaard is. De topsnelheid ligt op het eerste oog relatief laag voor een auto met meer dan 200 pk, en bedraagt 217 km/h.

Dankzij de verbruikstest verbruikt de plug-in uit Wolfsburg slechts 1,7 liter per 100 km. Puur theoretisch natuurlijk, maar je krijgt er wel een ANWB-rijtraining bij om dat verbruik te benaderen, dus dat valt Volkswagen te prijzen. In de praktijk zijn hybrides voor werkgevers vaak namelijk vele euro’s duurder dan begroot omdat de accu’s niet optimaal benut worden door hun berijders.

De uitstoot komt op slechts 35 gram CO2, wat leidt tot 7% bijtelling, wat zich weer vertaalt in slechts 91 euro netto, als je in 42% belastingschijf valt (hier na te rekenen overigens). Dat is lekker goedkoop rondrijden als je in deze klasse mag leasen, en dus waarschijnlijk nu al een verkoopsucces in de dop.

Praktisch & onpraktisch

Wat ook mooi is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Lexus CT200h, is dat de hybride Golf een aanhanger mag trekken tot 1500 kg, dus dat is voor sommigen lekker praktisch. Voor meer mensen minder praktisch is de bagageruimte, die zo’n 108 liter kleiner is dan in een normale Golf. De bodem ligt gewoon hoger om ruimte te bieden aan het accupakket, net als in de Audi A3 e-tron.

De Golf GTE is standaard uitgerust met LED-verlichting, vier deuren, automatische airco, parkeersensoren rondom, een multifunctioneel stuurwiel, Bluetooth-telefoonvoorbereiding en 14,7 cm touchscreen. De sportstoelen zijn bekleed met de bekende GTI-ruitjesbekleding met blauwe accenten.

8 jaar garantie op accupakket

De Golf GTE is oplaadbaar via een regulier stopcontact of via een (openbaar 3,6 kW) laadpunt. Op het accupakket rust 8 jaar fabrieksgarantie. Dat maakt dat deze Golf na de leasetermijn ook interessant kan zijn als occasion voor particulieren die bang zijn dat het accupack vervangen moet worden.

In november staat de Golf GTE hybride bij de dealer, maar hij is uiteraard nu al te bestellen.

Video

De Duitsers hebben natuurlijk al gereden met de GTE, dus onderstaand filmpje is ook in het Duits. Een beetje Volkswagen-fan heeft damit naturlich absolut keine probleme!

Foto’s

Op de foto’s is de benzine/stekker-Golf uitgerust met de optionele 18 inch Serron-velgen. Standaard wordt hij echter geleverd met 16 inch velgen die je gerust onaantrekkelijk kan noemen, maar vanwege hun dichte ontwerp hebben bijgedragen aan de lage uitstoot.