MKB-site Z24 deed onderzoek naar de vraagprijs van occasions op occasionsite Autotrack.nl en concludeerde dat hybrides gemiddeld sneller in waarde afnemen dan benzine-auto’s. Zie ook onderstaande tabel.
Gemiddelde prijsdaling per jaar t.o.v. nieuwprijs | |
benzine | -12% |
diesel | -16% |
elektrisch | -15% |
hybride | -14% |
lpg | -15% |
Gemiddelde alle auto’s | -13% |
Na een scherpe waardedaling aan het begin van zijn levensduur vlakt de daling na een jaar of 4 echter af. Tweedehands kan een hybride dus interessant zijn. Maar is het technisch ook een verstandige aankoop? Het vervangen van een accupakket is immers een kostbare aangelegenheid (zo’n 1800 euro voor een Toyota Hybride). Je kunt het ook zelf doen, zie dit artikel.
Lek is boven
Z24 heeft Igo Besselink, onderzoeker op het gebied van voertuigdynamica aan de Technische Universiteit van Eindhoven, gevraagd om zijn opinie. De waardevastheid van de hybride auto’s is volgens hem volledig terecht:
“Ik zou er helemaal geen moeite mee hebben om een tweedehands hybride te kopen. De batterijen gaan zo goed als niet kapot.” Dat komt volgens Besselink omdat maar een klein gedeelte van de accu’s daadwerkelijk gebruikt wordt. De hybride auto rijdt immers maar voor een gedeelte op de elektromotor en gebruikt voor andere delen een klassieke verbrandingsmotor.”
Volgens Besselink zit er weinig verschil tussen de oudere en nieuwere hybrides. Toyota heeft sinds de tweede generatie Prius het lek wel boven. Sindsdien is de basis hetzelfde gebleven en zijn de accu’s alleen op details aangepast. Er zijn genoeg hybrides die al 15 jaar rondrijden en die geen problemen hebben met de accu’s. En daar zijn toch een flink aantal kilometers mee gereden.
Een ander verhaal is het voor de puur elektrische auto: “Op nieuwe elektrische auto’s wordt vaak acht jaar garantie gegeven op de accu’s, daarna zouden ze nog zo’n 80 procent van de capaciteit over hebben. Die gaat minder lang mee omdat deze auto’s volledig op de elektromotor rijden.” Dus.
Occasionreview Toyota Prius (Autoblog.nl)
Wouter van Autoblog.nl reed met een Toyota Prius waarin hij duidelijk maakt dat een gebruikte Prius best een goede optie is. Bekijk de video hieronder!
Wouter reed ook met een gebruikte Toyota Auris Hybrid, en hij licht nog eens toe waar je bij het kopen van een Auris Hybrid op moet letten.
En hoe zit het met de zogenaamde REV zoals een Opel Ampera?
die rijdt doorgaans ook 100% elektrisch totdat de accu leeg is.
dus zelfde verhaal, de accu lijdt hier ook meer, maar ik geloof dat de fabrikanten hiervan zelfs een accu garantie tot 200.000 km geven.
De Ampera heeft een accucapaciteit van 16kWh maar gebruikt maximaal zo’n 10kWh, omdat dit type accu’s sneller verouderen wanneer ze volledig ontladen worden. Ruim 1/3 blijft dus ongebruikt. Hiermee probeert Opel de slijtage te verminderen.
Opel geeft 8 jaar of 160.000 km garantie, wat het eerste komt, waarbinnen de accucapaciteit niet meer dan 30% mag teruglopen. Ik merk wel een reductie in capaciteit na 1 jaar (zo’n 35000km), maar de rijstijl en met name buitentemperatuur hebben meer invloed.
Hoe zit het met aanschaf van een Honda civic hybride van 2010? Is het verstandig om deze aan te schaffen?
Ik zal je niet adviseren om wel of niet een auto te kopen. Over het algemeen is Honda een zeer betrouwbaar merk. Ik wil je wel wijzen op het feit dat er relatief veel Honda Civic Hybrid-rijders hun accupakket hebben moeten laten vervangen. Zie ook http://www.autoguide.com/auto-news/2013/03/consumer-reports-blasts-honda-civic-hybrid-reliability.html. Ik zou dus bij een Honda-dealer naar de status van het accupack vragen, en bijbehorende garantievoorwaarden.
Is er een favoriete bouwjaar van de Toyota Prius Hybride? Of zijn alle jaren interessant.
Hoe zit dat met accu’s van vw Jetta hybride ?
Gewoon een Auris hybride kopen. Levenslang genieten
Het is begrijpelijk dat er veel over de accupakketten wordt gesproken, maar hoe zit het met de rest? Deze autos zitten volgepropt met ‘snufjes’, vrijwell alles is electrisch. Hoe betrouwbaar is al dit electronica en wat cost het om dit te repereren? Als toyota rijder weet ik wat het kost om zelfs de eenvoudigste electrische onderdeel van een ‘gewone’ auto te moeten vervangen. Als er een reperatie aan een van die systeemgerelaterde componenten moet worden uitgevoerd wat gaat dat kosten? De occaisions die er nu worden aangeboden van meer dan 5 jaar oud hebben veel kilometers op de klok, wat voor reperaties kunnen we verwachten? Hoe betrouwbaar zijn deze autos? Ben je slechter af met een asiaat om dat onderdelen zo schrikbarend duur zijn?