Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

De Volkswagen Golf 7 GTD is een verdere evolutie van de Golf 6 GTD. De Golf 7 is ruimer is dan versie 6, maar in GTD-uitvoering weegt hij een dikke 50 kilo minder. Dat is toch knap en als je er dan een 184 pk / 380 Nm sterke motor in hangt, kun je de uitkomst wel raden: de nieuwe GTD is rapper dan de oude; van 0 naar 100 in 7,5 seconden en een top van 230 km/u. Moet je wel even minimaal 35.090 euro (3-deurs) ophoesten natuurlijk.

Een Golf 7 GTI is overigens 1300 euro goedkoper, is sneller, en heeft niet eens zo heel veel minder koppel dus je moet wel heel veel kilometers maken om een GTD te willen, of voor de lage bijtelling gaan.

Toch nog zuinig

Want voor de bijtelling is hij een stuk interessanter dan zijn benzinebroertje. Het knappe is namelijk dat hij ondanks de 184 pk toch maar 109 gram CO2 uitstoot (4,2l/100km), en daarmee valt hij (handgeschakeld weliswaar) in de 20% bijtelling de komende jaren. Hoe VW dat voor elkaar heeft gekregen? Wellicht met wat trucjes?

Nog rapper met ABT

Mocht je het nou nog rapper willen, dan kunnen de vrienden van ABT overigens met wat gevogel in het motormanagement, oftewel chiptuning, maar liefst 210 pk en 430 Nm uit de tweeliter diesel peuteren. Kun je een GTI toch aardig mee bijbenen.

Video

Frank Jacobs van Autoweek reed met de Golf 7 GTD, en de bijbehorende video vind je hieronder

Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Foto’s VW Golf 7 GTD