Gisteren werd de Audi A3 e-tron officieel het web opgeslingerd, vandaag heeft de pers een voorpremière bijgewoond van zijn goedkopere evenknie, de Volkswagen Golf 7 Plug-in Hybrid.

De techniek, bij Volkswagen ‘Twindrive BlueMotion’ genaamd, zal gelijk zijn aan zijn duurdere broertje, en dat betekent een geoptimaliseerde 1.4 TSI benzinemotor met 150 pk, die ondersteund wordt door een 102 pk sterke elektromotor. Samen leveren ze 204 pk en 350 Nm, wat een stuk meer vermogen is dan de Jetta Hybrid, die maar tot 170 pk komt en 250 Nm. Dat extra vermogen is te danken aan de sterkere elektromotor, want de Jetta gebruikt dezelfde TSI-motor.


Het verbruik volgens de verbruikscyclus voor hybrides, waarbij een hybride met een volle accu begint aan de test, ligt op 1,5 liter/100 km. Dat betekent een verbruik van 1 op 66,7 en een uitstoot van 35 gram CO2 per kilometer wat goed is voor 7% bijtelling als de auto in 2014 op de markt komt.

Of de auto het verbruik in de praktijk ook haalt is de vraag. Het is bekend dat leaserijders, in Nederland de belangrijkste doelgroep van deze auto, niet malen om verbruik en vaak alleen de brandstofmotor van hun hybride gebruiken en ‘vergeten’ om de accu op te laden.

De Golf 7 is gebaseerd op het MQB-platform van VAG, en bij de ontwikkeling van dit platform is al rekening gehouden met verschillende typen aandrijflijnen, inclusief ruimte voor vierwielaandrijving, aardgastanks en het accupakket voor deze hybride-versie.

De hybride Golf zal voor het grote publiek te zien zijn op de Autosalon van Genève. De productie start in het voorjaar van 2014, en de prijs zal waarschijnlijk hoger liggen dan de Volkswagen Jetta Hybrid die vanaf 29.990 euro de showroom verlaat.