De Nederlandse overheid subsidieert zuinige auto’s behoorlijk, en het is de autofabrikanten er dan ook alles aan gelegen om de CO2-waardes van de uitstoot zo laag mogelijk te krijgen. Eén gram CO2 kan in Nederland bijvoorbeeld het verschil betekenen tussen 14% en 20% bijtelling, en dat scheelt weer een heleboel verkochte auto’s.


Autofabrikanten gebruiken volgens een rapport van de Europese lobbyclub voor Transport & Environment (T&E) dan ook nog wel eens wat trucs om het verbruik tijdens de NEDC-cyclus (New European Driving Cycle) te drukken. Even een opsomming van een aantal trucs die het verbruik drukken, maar in de praktijk niet wenselijk zijn en/of een vervelend rijdende auto opleveren:

  • Afplakken van naden
  • Te hard opgepompte banden
  • Speciale smeermiddelen
  • Wiellagers met extra lage weerstand
  • Speciale wieluitlijning
  • Losgekoppelde dynamo
  • Gedemonteerde buitenspiegel
  • Motormanagement dat de cyclus detecteert
  • Van te voren opwarmen van de testauto
  • Rijden in een (te) hoge versnelling
  • In de remklauwen gedrukte remblokken

In de tekening onder dit artikel staan er nog meer.

Niet zo gek dat we ons regelmatig verbazen over het feit dat auto’s in de praktijk veel meer blijken te verbruiken dan de officiële test opgeeft. En het verschil neemt de laatste jaren alleen maar toe, zie onderstaande grafiek met cijfers uit Duitsland. Was het verschil bij onze oosterburen in 2001 nog 7 procent, in 2011 was dat al 23 procent. Dat scheelt automobilisten gemiddeld per jaar flink wat euro’s aan brandstofkosten en benadeelt de overheid, die goede milieuresultaten beloont met fiscale voordelen.

Verschil verbruik test vs. praktijk

Verschil verbruik test vs. praktijk

Er gaan al jaren geluiden dat de verbruikstests aangepast moeten worden, en ook dit keer roept de lobbyclub weer moord en brand. Maar voordat het zo ver is? Tot die tijd kun je natuurlijk zelf ook wat doen met deze tips om zuiniger te rijden.

Trucs autofabrikanten tijdens verbruikstest