Autofabrikanten zetten voor nieuwe modellen meer en meer in op elektrificatie. Deze kanteling zien we ook bij Ford Duitsland. De Europese tak van het Ford-concern heeft in 2022 en 2023 de productie van Mondeo en de Fiesta al de nek omgedraaid en zal in 2025 ook stoppen met de productie van de Ford Focus, die nu nog in elkaar wordt gezet in het Duitse Saarlouis.
Welk model moet de Focus gaan vervangen? De Ford Explorer EV. Ja je leest het goed, een uit de kluiten gewassen elektrische crossover moet de flink goedkopere en fijn sturende Focus gaan vervangen. Hmmm, we leven duidelijk in een tijd met andere spelregels!
MEB-platform
Deze nieuwe Explorer heeft niets te maken met het enorme Amerikaanse bakbeest dat dezelfde naam draagt en ook hier verkocht wordt. Nee, Ford heeft voor de bouw van deze Explorer de samenwerking met Volkswagen gezocht, met wie ze in 2020 een overeenkomst tekenden om de krachten te bundelen voor wat betreft bedrijfswagens, elektrische auto’s en autonoom rijden. Geen slecht idee, daar de ontwikkelkosten van een volelektrisch platform sky-high kunnen uitvallen, de concurrentie uit China en Amerika hard gaat terwijl de Europese regels strenger worden. Ford had daardoor ineens de beschikking over het MEB-platform (Modularer E-Antriebs-Baukasten) van Volkswagen, wat ook de basis vormt van een hele rits automodellen:
- Volkswagen ID.3
- Volkswagen ID.4
- Skoda Enyaq IV
- Volkswagen ID.5
- Audi Q4 e-tron (incl. Sportback-variant)
- Cupra Born
- Audi Q5 e-tron
- Volkswagen ID. Buzz (inclusief Cargo-variant)
- Volkswagen ID.7
- Cupra Tavascan
Ford zal ook meerdere modellen gaan baseren op het platform, de eerste na deze Explorer is waarschijnlijk een coupé-versie, die de naam Capri gaat dragen. Voor de autokenners onder ons een bekende naam! Al zal deze Capri wel een stuk obeser gaan ogen dan zijn illustere voorganger.
Test Ford Explorer EV door ANWB
Autojournalist Frank Buma reed in Slovenië al met de Ford Explorer EV Extended Range RWD, en in onderstaande video kun je zijn (altijd kritische) verhaal bekijken. Ford had volgens Buma het plan om de nieuwe Explorer vorig jaar al op de markt te brengen, maar scherpere nieuwe regels aan de batterijveiligheid zorgde voor uitstel van de productie. Goede zaak lijkt me, te meer omdat Ford nu profiteert van de krachtigere en zuinigere 286 pk-versie van de aandrijflijn.
Test Ford Explorer EV door Autoweek
Namens Autoweek reed Marc Klaver met de auto die de Ford Focus moet doen vergeten. Zijn reportage bekijk je hieronder.
Plus- en minpunten
Uit de testvideo en de beschikbare informatie, kunnen de volgende plus- en minpunten opgesteld worden:
Bewezen platform: met het bewezen Volkswagen-platform als basis heeft Ford direct een gewoon goede elektrische auto in huis, met een behoorlijk (theoretisch) actieradius van 600km voor de 77kWh RWD-versie. In de praktijk blijft daar minder dan 500 km van over, maar het blijft netjes voor de prijs van €45.990. SEPP-subsidie krijg je als particulier alleen als je geen opties aankruist, want anders komt de fiscale waarde boven de 45k…
Goede looks: voor het type auto hè. Een ranke, lage coupé blijft toch mooier… maar ik vind hem persoonlijk best ok om te zien. Mooier dan de ID.4 in ieder geval en afgaande op de meningen (en bestellingen) in mijn (zakelijke) omgeving, ben ik niet de enige.
Groot display: de Ford heeft een groot scherm verticaal centraal gemonteerd in de auto, anders dan Volkswagen. Met het SYNC-systeem2 inclusief routeplanning met laadstops en draadloze Android Auto en Apple Carplay kom je niks tekort.
Stuurt goed: Ford staat bekend om goed sturende auto’s. Als ex-Ford Focus-rijder kan ik dit beamen. Deze Explorer stuurt niet zó geweldig, maar wel iets strakker dan een ID4. Het nadeel hierbij is dat de auto vrij stug aanvoelt als we Frank mogen geloven.
Kleine draaicirkel: de draaicirkel is voor de grootte van de auto erg klein.
Het is niet allemaal hosanna, want ondanks dankzij het MEB-platform krijg je met de nieuwe Explorer kennelijk ook een paar zaken waar je niet per se heel blij van wordt:
Bagageruimte: hét voordeel van een elektrische auto in mijn ogen is dat er geen motor onder de voorklep zit en je maximaal gebruik kunt maken van deze ruimte. Dus zou je zeggen dat elk elektrisch merk een “frunk” voorin zou kunnen maken zoals Tesla met de Model Y uitstekend doet, en nog wat andere merken inmiddels. Helaas is dat er niet bij, geen frunk voorin de auto. De bagageruimte is ook wat kleiner dan de ID4. Wel hebben de achterpassagiers een vlakke vloer, nog zo’n ruimtevoordeel in een EV.
Niet supersnel laden?: net als de Volkswagen ID.4 laadt de Explorer in deze uitvoering met maximaal 135 kW aan de DC-lader niet supersnel. Maar of dat een nadeel is hangt af van de laadcurve, je hebt immers niks aan een hoog piekvermogen dat halverwege de laadsessie inzakt als een plumpudding…
Knoppen: of beter gezegd: het ontbreken ervan. Het zijn meer drukgevoelige bedieningselementen. De gehate sliders voor het audiovolume heeft Volkswagen al weer uitgebannen in de nieuwste modellen, maar bij Ford zitten we er nog even mee. Hoera!