De Volkswagen ID.3 is op de markt en Volkswagen wil graag dat het net zo’n icoon wordt als de Kever en de Golf. Natuurlijk, als je tientallen miljarden euro’s in je bedrijf pompt om je tot schoonste jongetje van de klas om te turnen na het enorme sjoemeldieselschandaal zou ik dat ook zeggen. Toch zijn de eerste tekenen niet verkeerd. Zelfs Tesla’s eindbaas Elon Musk heeft onlangs gereden met de ID.3 en vond het best een aardig karretje. Natuurlijk heeft zijn Model 3 meer power, maar de Duitsers bieden een ruime hatchback, en daar houden wij Europeanen wel van. Alleen hét verschil met de iconen Golf en de Kever is vooral de instapprijs. Want deze lijkt (nu) met 37.990 euro nog relatief hoog om particulieren nu al massaal aan de elektrische auto te krijgen. Vergelijk het prijsniveau maar even met de Golf 1, toen deze op de markt kwam:

Jaar Bruto modaal inkomen Prijs bij introductie
Percentage van inkomen
1974 € 8.849 € 7.200,00 (Golf 1) 81%
2020 € 36.000 € 37.990,00 (ID.3) 106%

Vergeet echter niet dat je voor een elektrische auto tot 2025 geen wegenbelasting betaalt, stroom goedkoper is dan benzine en de auto minder onderhoud nodig heeft. De gebruikskosten zijn daarom vrij laag. Dat gaat echter straks natuurlijk allemaal veranderen als er te weinig belastingcentjes binnenkomen…

Test Volkswagen ID.3 door Werner Budding

Werner is een ervaren autojournalist (ex-Autovisie), en laat zijn licht schijnen op de jongste elektrische telg van het Volkswagen-concern. Hij richt zich vooral op het algemene plaatje, en geeft je een andere blik geeft dan de geijkte vakbladen als Autoweek etc.

Test Volkswagen ID.3 1st door Bjørn Nyland

De Noor Bjørn Nyland is een bekende ervaringsdeskundige als het aankomt op elektrische auto’s en alles er om heen. Op zijn populaire YouTube-kanaal vlogt hij dagelijks over elektrische auto’s. Ook hij kreeg de kans om met de ID.3 58 kWh 1st (basis, Plus en Max) te rijden. Hij ondervond dat de VW efficiënt is, redelijke range heeft en snel kan laden. Prima combi.

In de onderstaande video geeft hij een overall conclusie: fijne auto. Hij heeft echter wel kritiek op de software, die nog niet uitontwikkeld lijkt te zijn…

Of de ID.4?

Zakelijk zal het wel een succes worden, deze ID.3, vanwege de lagere bijtelling. De particulier die zich een dergelijke auto kan veroorloven wil tegenwoordig echter vaak een hoge instap. Het zou daarom kunnen dat het SUV-broertje van de ID.3, de ID.4, een groter succes gaat worden. Of het halfbroertje, de Skoda Enyaq. Zelf zou ik altijd gaan voor efficiëntie, want een hogere auto = hoger verbruik = minder range (bij dezelfde aandrijflijn).