De Ford Focus Electric werd al sinds december 2011 gebouwd in Noord-Amerika, maar vanaf vandaag rollen er ook puur elektrisch aangedreven Focussen in Saarlouis, Duitsland van de band. Ondanks het feit dat elektrische auto’s als de Nissan Leaf allesbehalve succesvol verkopen, en de markt duidelijk lijkt te kiezen voor hybrides, heeft Ford toch besloten om de auto ook in Europa te gaan produceren. De Focus Electric is echter wel een voorbode voor de C‑MAX Energi PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle) en de nieuwe Mondeo Hybrid, die later volgen.

Range Anxiety?

De Focus Electric heeft een nieuwe gebruikersinterface, SmartGauge, die het kilometerbereik op basis van de resterende energie, het rijgedrag van de bestuurder op basis van remmen en optrekken en het gebruik van voorzieningen, zoals de klimaatbeheersing en audiosystemen, berekent en weergeeft. Zo moet de bekende “range anxiety” (ofwel de angst om stil te vallen) tot een minimum beperkt worden.

Specs

De Focus Electric heeft een geïntegreerde lader van 6,6 kW, waarvan het kilometerbereik na 2-3 uur opladen aan een oplaadstation van 32 A ongeveer 100 km bedraagt. Na 3-4 uur volledig opladen van de accu van de Focus Electric bedraagt het bereik ongeveer 162 km.

Vermogen 107 kW/145 PK
Range 162 km
Topsnelheid 136 km/u
Batterijsysteem Lithium-ion, liquid
cooled/heated, recyclable
Totale capaciteit 23 kWh

Focus Electric in Nederland

De Ford Focus Electric arriveert in het vierde kwartaal van 2013 in Nederland. De prijzen, specificaties en beschikbaarheid worden in een later stadium bekend gemaakt.

Video productieproces