De eerste Tesla’s Model Y rijden op Nederlandse wegen. Ik heb hem dus in het echt mogen aanschouwen en laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen: ik vind deze middelgrote SUV niet per se mooi. Meer een obese Model 3, die ik een stuk beter te pruimen vind. Maar goed, jij mag je eigen mening hebben natuurlijk! 😉

Made in China

In de VS was de Model Y vorig jaar al leverbaar en is een behoorlijk succes, want SUV. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de Europese Model Y’s uit de nieuwe fabriek in Duitsland zouden komen. Inclusief een nieuw type accu (“Fat Cells”) en een revolutionair  productieproces (“megacasting”). Maar de zgn. “Gigafactory” in Berlijn is nog niet klaar, en de concurrentie staat niet stil. Dus komen de exemplaren die nu op de Europese wegen verschijnen uit China.

De Model Y is gebaseerd op de techniek van de Model 3 maar hoger en een stuk praktischer, voornamelijk door zijn grotere kofferklep. De bagageruimte kan bovendien optioneel een extra zitrij herbergen. Deze optie is momenteel echter nog niet leverbaar.

Derde zitrij Tesla Model Y 7-zits

Derde zitrij Tesla Model Y 7-zits

Test Model Y door Autovisie

De Y is niet alleen ruimer maar ook een stukje zwaarder dan de Model 3, en Tesla heeft daarom de vering wat straffer gemaakt en dat heeft gevolgen voor het comfort. Bovendien is de Model Y niet bepaald goedkoop. Dries van den Elzen van Autovisie beoordeelt de Model Y Long Range en is weer duidelijk in zijn mening. Hij zou nog even wachten.

Test Model Y door Autoblog

Wouter en de salesmanager van de sponsor beoordelen de Model Y, wat grappige beelden oplevert, want hij kan het product niet afzeiken natuurlijk.

Test Model Y door Autoweek

Jan Lemkes reed als een van de eersten in de Model Y, maar moest er voor naar Duitsland rijden. Het betreft daarom wel een ouder Amerikaans exemplaar, die op details verschilt van de Europese versie, zoals de middenconsole.

Test Tesla Model Y door ANWB

Frank Buma van de ANWB geeft zijn mening over Model Y, maar is even vergeten dat de Model Y Long Range niet 16.000 maar 7.000 euro duurder is dan de vergelijkbare Model 3 Long Range

De concurrentie:

Nadeel voor Tesla en voordeel voor de koper/leaser, is dat er al een stuk meer keuze is dan toen de Model 3 op de markt kwam. Ik noem:

Volkswagen ID4 / Skoda Enyaq / Cupra Born / Audi Q4 e-tron
Hyundai Ioniq 5 / Kia EV6
Ford Mustang Mach-e

Deze modellen kunnen veel, maar wat ze niet hebben is het uitgebreide, Europese laatnetwerk van Tesla. Daar komt echter verandering in naar het schijnt, want Tesla gaat zijn netwerk openen voor andere merken. Maar dat kan zo maar nog een jaar of langer duren, want Tesla…