De Skoda Enyaq, any good of…. any jak? Dat is de vraag bij de horen van de naam van de eerste BEV (Battery Electric Vehicle) van Skoda naast de Citigo e iV. De elektrische crossover is net zoals de Volkswagen ID.3 gebaseerd op het MEB-platform, maar zoals het een Skoda betaamt is hij een stuk ruimer dan zijn broertje uit Wolfsburg.

8% bijtelling?

Omdat de 8% bijtelling nog geldt tot 1 januari, is het spannend of de productieversie van de Skoda Vision iV voor het einde van de jaar op kenteken gezet kan worden. Dan zullen veel zakelijke rijders de Skoda waarschijnlijk blind bestellen, want lage bijtelling. Daarom is het wel interessant om te zien hoe de Enyaq rijdt (hoewel dat vaak ondergeschikt lijkt te zijn aan de pecunia als het om bijtelling gaat). De automagazines van Nederland hebben dat ook in de gaten, en hebben en masse in februari het (toepasselijk) groen gecamoufleerde preview-exemplaar van Enyaq uitgeprobeerd. Nu mogen ze hun video’s pas publiceren.

Skoda Enyaq 2020

Preview-exemplaar van de Skoda Enyaq (2020)

Autoblog


Wouter Karssen van Autoblog/BNR vindt het een lekker rijdende auto.

Autovisie


Jaco Bijlsma maakt de typische fout om kilowatt (vermogen) te verwarren met kilowattuur (energie), de hoeveelheid energie die het accupakket kan opslaan. Iedereen moet het leren, net als ondergetekende, maar gelukkig was daar een wakkere video-editor.

Autoweek


Roy Kleywegt reed voor Autoweek met de Enyaq.

Vanaf 40.000 euro

Het is een fikse auto, 28cm langer dan een Nissan Qashqai, om even een referentiebeeld te scheppen. De bagageruimte bedraagt daardoor 585 liter. Opgegeven trekgewicht voor de RS is 1.200 kilo. De vanafprijs moet zo’n 40.000 euro worden, waarmee de Enyaq mooi binnen de limiet voor 8% bijtelling blijft. Er komen 5 varianten:
Varianten Skoda Enyaq

TypeVermogenAccucapaciteitAandrijvingActieradius (WLTP)
Enyaq iV 50150 pk52 kWhachterwielaandrijving340 km
Enyaq iV 60180 pk58 kWhachterwielaandrijving390 km
Enyaq iV 80204 pk77 kWhachterwielaandrijving500 km
Enyaq iV 80X265 pk77 kWhvierwielaangedreven460 km
Enyaq iV RS306 pk77 kWhvierwielaangedreven460 km

Standaard laden kan in 3-fases met 11 kW. Snelladen gaat standaard met 50 kW, en kan optioneel met 125 kW.  De RS-versie heeft standaard de 125 kW-optie aan boord.

EV-concurrenten: Hyundai Kona, Kia e-Niro, Peugeot e-2008, Volkswagen ID.4 (2021)