Moderne auto’s worden steeds meer rijdende smartphones. Een accupakket aan boord, een flink aanraakscherm, een zootje camera’s en heel veel multimediamogelijkheden. Bij smartphones draait het vooral om de software, en dat wordt bij auto’s ook steeds belangrijker, zeker bij EV’s. Dat is voor traditionele autofabrikanten die omschakelen naar EV’s even wennen, en dat hebben de eerste eigenaren van de Volkswagen ID.3 aan den lijve ondervonden. De problemen waren niet van de lucht. Maar goed, het mooie van software is dat je het kunt updaten, en dat gebeurde dan ook. Inmiddels heeft Volkswagen een grote update uitgerold, en brengt het ook de ID.4 op de markt, het SUV-broertje van de ID.3, en dus het tweede model op het MEB-platform. De eerste exemplaren kon je eind 2020 al krijgen (leuk voor 8% bijtelling), maar dat was nog in beperkte oplage.

Volkswagen MEB-platform ID4

Volkswagen MEB-platform ID4

Test Volkswagen ID.4 77 kWh door Bright

Rutger van Bright test veel EV’s, en geeft vaak in rake bewoordingen zijn ongezouten mening, positief of negatief. Je hoeft het niet met hem eens te zijn, maar het is toch altijd een stuk beter te pruimen dan de kritiekloze reclamefilmpjes van Autowereld. Zo vindt hij het materiaalgebruik van de ID.4 matig, en de bediening soms ronduit onhandig. Wel is hij te spreken over de enorme binnenruimte, de Augmented Reality en het futuristische lampenspektakel.

Ook in 52 kWh

De ID.4 is een flinke jongen, een stuk groter dan de ID.3 met een hoge instap en een bak ruimte voor passagiers en bagage. Maar ook zwaar, met het 77 kWh accupack een flink stuk boven de 2000 kilo en de 52 kWh-instapper er net onder. En dat is in principe slecht nieuws voor acceleratie en zuinigheid. In de basis is de aandrijflijn zuinig, dat weten we van de ID.3, dus kom je er nog altijd een nette 292 km ver met de 52 kWh-versie. Snel is de instapper met 148 pk in ieder geval niet, met een 0-100 tijd van 10,9 seconden. Ik zou altijd opteren voor minimaal 170 pk voor de ID.4. DC snelladen met 100 kW is OK, maar de 7,2 kW AC-laadsnelheid is suboptimaal. Daar wil je toch liever 11 kW 3-fasen zien, maar dat is voorbehouden aan de 77 kWh-versie. Als je veel thuis laadt, heb je vaak toch niet meer dan 3,6 kW tot je beschikking dus dan maakt het niets uit.

Concurrentie

Concurrenten zat in de categorie SUV EV’s van 40 – 50k, en komt nog heel wat aan. Huidige modellen op de markt: Kia E-Niro, Hyundai Kona en wat Chinese klonen, zoals de Ayways U5. Maar de grootste concurrent wordt de Skoda Enyaq iV en de Nissan Ariya die later dit jaar komt. Andere te verschijnen mogelijke concurrenten:

Ford Mustang Mach-E
Tesla Model Y
Kia EV6
Hyundai Ioniq 5
Audi Q4 e-tron

Plaatjes