De Model 3 wordt een stuk kleiner en een stuk goedkoper dan de Model S. Hij is minder zwaar, maar er is ook minder ruimte voor accu’s en motoren. Maar wel volgepakt met de laatste stand der techniek. Dankzij het Twitter-kanaal van Elon Musk weten we meer over de kleinste Tesla tot nu toe.

Juli 2017 in productie

De Model 3 werd vorig jaar voor het eerst getoond, maar is inmiddels een heel eind af, en Tesla claimt dat hij in juli in productie gaat. Nu weten we dat ze bij Tesla vaak te optimistisch zijn, maar de Model 3 is ook minder complex dan zijn grotere broers. Onderstaand een video van een recent ontwikkelingsmodel in een tweet van Musk:

Update 10 april 2017: De Model 3 is gespot op een highway tijdens een test. Ongecamoufleerd.

Minimalistisch interieur

De Model 3 krijgt maar één scherm, ten opzichte van de twee in de S en X. Bovendien zijn er geen traditionele ventilatie-openingen. Hij krijgt daardoor een minimalistisch ogend interieur, zoals we al tijdens de introductie zagen.

Geen fratsen

Verder heeft de wagen veel minder bedrading, geen uitschuivende deurklinken en geen ingewikkelde Falcon-deuren. Dat verkort de ontwikkeltijd en verlaagt de productiekosten. Tsja, je moet wat doen om de prijs laag te houden.

Tesla Model 3 2017

Tesla Model 3 2017

Alleen achterwielaandrijving

Er zal voor de eerste lichting geen D van Double Motor achter het typeplaatje geplakt worden. Alleen een elektromotor tussen de achterwielen dus. Wellicht komt er later een vierwielaangedreven versie met twee motoren, waarvan een tussen de voorwielen.

Tesla Model 3 2017 (achterkant)

Tesla Model 3 2017 (achterkant)

Volledig zelfrijdend

Nieuwe Tesla’s worden regelmatig voorzien van nieuwe, krachtiger hardware ten aanzien van sensoren en dataverwerking. De “Autopilot” van de Model 3 moet volledig autonoom kunnen rijden, oftewel “Level 5”. Dit jaar wil Musk een Tesla volledig zelfrijdend van Los Angeles naar New York rijden, zonder ook maar één knop aan te raken. Ook laden zal volgens de PayPal-oprichter autonoom gebeuren. Of dat laatste via inductie of via een robot-slang zal gebeuren, is niet duidelijk.

Nu maar zien of de techniek foutloos is, maar vergeet niet dat wij mensen ook zeker niet foutloos zijn, al denken veel bestuurders dat wel van zichzelf.

Grootste accupakket is 75 kWh

De Model 3 zal minder plek hebben voor batterijen. In een tweet zei Tesla CEO Elon Musk recent dat in de 3 een batterijpakket van maximum 75 kWh past. Uitgaande van de huidige energiedensiteit uiteraard. De Model S heeft ook nog een 90 en 100 kWh-pakket, maar is ook een stuk groter en zwaarder.

Meer range dan Opel Ampera-e

De recent gelanceerde Opel Ampera-e is vrij vierkant, en heeft een accupakket van 60 kWh, en komt daarmee volgens de Amerikaanse instanties (EPA, die vrij realistisch testen) op 383 km bereik. De Tesla is gestroomlijnder, en zou met hetzelfde pakket verder moeten komen, en met 75 kWh uiteraard nog een stuk verder.

Ook Performance-modellen

Musk heeft laten weten dat er ook extra snelle Performance (P) versies van de 3 zullen komen, een aantal maanden na de introductie. De Model S zal het echter altijd winnen, omdat deze nou eenmaal meer ruimte heeft voor een grotere batterij.