De Opel Ampera-e wordt een belangrijke elektrische auto in 2017, dat mag je nu al wel stellen. De Europese versie van de Chevrolet Bolt is namelijk de eerste, enigzins betaalbare elektrische gezinsauto met een zeer praktisch bereik van 380 echte kilometers.
Tesla verslagen
Hoewel Opel een NEDC-actieradius opgeeft van 500 km, weten jij en ik dat dat alleen in sprookjesland gehaald gaat worden. 380 km praktijkbereik is echter voor de meeste automobilisten volkomen acceptabel dankzij het riante accupakket van 60 kWh in de bodem. Tel daarbij op dat hij comfortabel ruimte heeft voor 4 inzittenden en 381 liter bagage en je hebt een potentieel succes in huis. De vraag is op het moment van schrijven nog wat hij moet gaan kosten. Update april 2017: de Ampera-e moet 40.995 gaan kosten. Dat is geen koopje, maar zakelijk (met 4% bijtelling) al een stuk beter te verantwoorden dan het dubbele bedrag dat je voor een Tesla Model S neer mag tellen. De betaalbare Model 3 van dat merk laat bovendien nog even op zich wachten, dus je mag zeggen dat General Motors de Californische pioniers een dreun verkoopt door veel eerder op de markt te komen met een elektrische auto voor de massa. Volkswagen heeft weliswaar de ID in de pijplijn, maar die komt pas in 2020.
Video
In de onderstaande video legt Opel’s projectmanager Elektrische auto’s (in het Engels) op camera aan een journalist uit hoe de Ampera-e in de praktijk werkt. Op het moment van filmen (november 2016) waren ze nog aan het finetunen, maar dat is nu wel klaar, en de video is zeer informatief.
Prestaties
Zoals eigenlijk alle moderne elektrische auto’s is de Ampera-e een echte stoplichtsprinter waarmee je veel brandstofauto’s het nakijken geeft. Van 0 naar 50 neemt 3,2 seconden in beslag en van 0 – 100 duurt iets langer, namelijk 7,2 seconden, maar dat voelt nog altijd zeer vlot aan. Van 80 tot 120 km/h duurt 4,5 seconden, dus tussenacceleraties zijn ook veilig. De topsnelheid is niet hoog te noemen met 150 km/h, maar deze is dan ook begrensd. Het maximum vermogen bedraagt 204 pk, het maximum koppel 360 Nm. Het bereik is te beïnvloeden door de regeneratie van remenergie tijdens stadsritten bijvoorbeeld (zie ook bovenstaande video).
Geen oplaadkampioen
Het is niet allemaal hosanna bij de Ampera-e. Een oplaadkampioen is de Ampera-e bijvoorbeeld niet. Aan een snellader (tot 50 kW) wint de volledig elektrische Opel in 30 minuten 150 km bereik. Aangesloten op een normaal stopcontact (2,3 kW) doet de auto de hele nacht over slechts 50 kilometer. Met de geplande lader van Opel (4,6 kW) voor thuis worden dat er zo’n 100. Voor frequente reizigers is dit zeker een punt van aandacht.
Garantie op accupakket
Opel geeft 8 jaar garantie op het accupakket. Ze kunnen niet zeggen wat de capaciteit dan nog is, want dat is erg afhankelijk van het gebruik. Vaak zo hard mogelijk accelereren bijvoorbeeld verkort de levensduur van het accupakket (geldt algemeen voor alle elektrische auto’s).
De Ampera-e komt vanaf juni 2017 naar de Opel-dealer.
Bron foto’s en deel info: Autobild.de
deze auto heeft voordelen zie ik. met de accupakket en voorwaarden.
zal dit artikel delen met mensen die geinteresseerd zijn
Dat wordt altijd gewaardeerd natuurlijk.
Ik wilde deze eigenlijk aanschaffen, maar schrik van het opladen. Zo heb je er nog weinig aan. Hij zou toch in een lange nacht vol moeten zijn.
Beste Martijn, Ik heb inmiddels een Opel Ampera e besteld (verwachte levering Q3-2017). Ik had aanvankelijk dezelfde zorg. Ik ga ervan uit dat ik in 95% v/d gevallen ’s avonds de auto niet geheel leeggetrokken op de oprit zet. Daar komt bij dat het maximale laadvermogen 7,4 kW is (in dat geval is de laadtijd ca. 8 uur). Dit vereist overigens wel een aansluiting vanuit je installatie van 32 A. Ben je in staat om maximaal 25A vanuit je meterkast vrij te maken, dan is de laadtijd ca. 10 tot 11 uur. Dat lijkt mij alleszins te doen, waarbij ik avontuurlijk, elektrisch en slim rijden leuk vind. Ik heb geen zorgen meer en ga ervoor. Ik wil ook graag een bijdrage leveren aan een groene aarde voor mijn kindskinderen. Alles heeft immers een prijs.