Sinds kort zijn de nieuwere modellen van de Tesla Model S voorzien van zelfrijdende software, maar deze is nog niet geheel foutloos, zo blijkt…

Upgrade

Tesla autopilotTesla is een van de eerste merken die het grote publiek (binnenkort ook in Europa) laat kennismaken met de (deels) zelfrijdende auto. Simpelweg door een software-upgrade (naar versie 7.0 om precies te zijn). Met ‘Autopilot’ ingeschakeld kan de Model S dan zelf een snelheidslimiet detecteren, binnen de lijnen rijden en automatisch remmen voor een voorligger (Autosteer). Als je  ‘Auto lane change’ activeert, kan de auto zelf van rijstrook wisselen als je de richting aangeeft. Bovendien kan de Model S nu ook zelf parallel parkeren. Deze nieuwe functionaliteiten maken gebruik van een camera, een radar, een GPS-systeem en 12 ultrasone sensoren die de omgeving rond de elektroraket scannen.

Bèta

De Californische autofabrikant zegt er echter wel bij dat het om bèta-software gaat, en je dus je handen aan het stuur moet houden. Dat dat geen overbodige opmerking is, blijkt wel uit de onderstaande video’s. In het eerste geval rijdt iemand op een afrit en maakt de auto ineens een stuurbeweging naar rechts (2m50).

In de onderstaande video maakt de Model S eveneens een plotselinge stuurbeweging, en mist maar net een tegenligger (0m10) dankzij ingrijpen van de bestuurder.

Aangezien de auto’s met de servers van Tesla communiceren, en eindgebruikers eigenlijk als een soort van ‘softwaretester’ functioneren, krijgt de fabrikant wel veel data binnen en zullen deze ‘bugjes’ vrij snel opgelost kunnen worden middels een update. Je bent als bestuurder voorlopig echter nog eindverantwoordelijk, dus: handjes aan het stuur!

Update 4 november: kennelijk heeft de waarschuwing dat het een bèta betreft en dat de handen aan het stuur gehouden moeten worden niet genoeg geholpen: Tesla gaat de software aanpassen. Waarschijnlijk moét je na de update je handen aan het stuur houden.