Nu de Model Y wereldwijd de best verkopende auto van 2023 is kun je bijna niet om het model heen als je op zoek bent naar een elektrische crossover tussen de 40- en 50.000 euro. Tuurlijk, een Model Y is prijzig, maar dat zijn de concurrenten ook en als je in dat segment kúnt shoppen (veelal zakelijk) dan zie je pas wat voor sterke aanbieding Tesla levert: veel ruimte, een acceptabele range én laadgemak (Superchargers) voor een schappelijke (lease)prijs.
9 crossovers
Maar goed, wat als je die Model Y niet wilt of kunt kiezen? Wat zijn dan eigenlijk de alternatieven? Dat wilde de ANWB wel eens uitvinden en ze organiseerden megatest, met maar liefst 9 crossovers in het segment, waaronder ook een aantal Chinese merken. Autojournalisten Frank Buma en Gert Wisse van de ANWB delen hun bevindingen in onderstaande video.
Dat doen ze wel goed bij de ANWB, een megatest organiseren. Zo organiseerden ze eerder al een test van compacte auto’s in het B-segment en kleine crossovers.
Welke modellen zijn getest?
Welke auto’s zijn er getest: elektrisch aangedreven SUV-achtigen die tussen de 40 en 50k kosten met een actieradius van 400 km. Wel jammer dat een van de populairste auto’s van Nederland, de Volvo XC40, niet is meegenomen. Ook de Aiways U6 was niet beschikbaar, de nieuwe Hyundai Kona en de Citroen ë-C4 X doen ook niet mee helaas. De ontwikkelingen gaan bovendien hard momenteel en fabrikanten duikelen over elkaar heen met prijsdalingen. Op het moment van publiceren zijn sommige prijzen uit deze video daarom al weer achterhaald. De Tesla Model Y is bijvoorbeeld inmiddels afgeprijsd naar € 44.990, zodat deze ook in aanmerking komt voor SEPP-subsidie.
Elektrische crossovers tussen 40.000 en 50.000 euro
Model | Vanafprijs* | Testauto** | Range WLTP | Snelladen |
---|---|---|---|---|
MG ZS EV 70 kWh | € 38.890 | € 39.090 | 440 km | 90 kW |
Smart #1 66 kWh | € 41.330 | € 43.830 | 420 km | 150 kW |
BYD Atto 3 | € 38.025 | € 44.033 | 420 km | 150 kW |
Kia Niro EV | € 39.050 | € 50.245 | 460 km | 72 kW |
Aiways U5 | € 43.934 | € 43.935 | 400 km | 90 kW |
Skoda Enyaq iV 60 | € 43.910 | € 49.465 | 397 km | 120 kW |
Tesla Model Y RWD | € 44.990 | € 52.940 | 455 km | 170 kW |
Toyota bZ4X | € 47.900 | € 50.990 | 516 km | 150 kW |
Nissan Ariya 63 kWh | € 43.900 | € 50.201 | 403 km | 130 kW |
* Catalogusprijs exclusief afleverkosten 03-11-2023, deze prijs geldt voor SEPP-subsidie en bijtelling
** Fiscale waarde op basis van kenteken
Nog even dit…
Financieel is er veel veranderd afgelopen jaren met betrekking tot het kopen en rijden van elektrische auto’s en er gaat er nog e.e.a. veranderen wat invloed gaat hebben op de interesse in EV’s. Zo zijn niet alleen de benzineprijzen gestegen, maar ook de stroomprijzen, procentueel een stuk harder dan de brandstof. Ander heet hangijzer: de wegenbelasting van EV’s gaat van 0 euro nu naar 25% in 2025, om vervolgens naar het volle pond te gaan vanaf 2026. En laten elektrische auto’s nou net een stuk zwaarder zijn door hun batterijpakket, dus het kostenplaatje wordt een stuk minder gunstig. Dat gaat invloed hebben op de verkopen. Lijkt me dat het nieuwe kabinet hier iets mee moet, óf accepteren dat de elektrificatie van het wagenpark een stuk langzamer gaat verlopen dan beoogd. De voorgenomen verlaging van de SEPP-aanschafsubsidie van € 2.950 naar € 2.550 euro op nieuwe EV’s in 2024 is al teruggedraaid vanwege achterblijvende nieuwverkopen, dus wie weet verandert er nog wat aan de plannen.