En Nederland krijgt de primeur!

Een van de sterke punten van het rijden met een Tesla is de beschikbaarheid van een eigen laadnetwerk van snelladers, zgn “Superchargers”, met Europese dekking. Het is ideaal want je hoeft je geen zorgen te maken over lange ritten; het navigatiesysteem berekent of en hoe lang je moet laden bij welk laadpunt van eigen makelij. Eenmaal bij een Supercharger aangekomen, is het een kwestie van plug en play, geen gedoe met inpluggen en laden, dat is allemaal al geregeld.

Europese dekking

Tesla werkt al jaren aan de uitbreiding van het netwerk, en de laadpunten bevinden zich inmiddels op meer dan 2500 locaties wereldwijd. Deze “Superchargers” zijn de afgelopen jaren in sneltreinvaart aangelegd door de Californische autobouwer, en nog steeds wordt het aantal locaties en laadpunten, zgn “stalls” uitgebreid. Recent worden veel oplaadpunten ook nog eens in snelheid verhoogd (V3, tot 250 kW), zodat je met de maximaal haalbare snelheid voor jouw auto kunt laden. Niet-Tesla-EV-rijder zouden wel eens jaloers kunnen worden op zo’n mooi laadnetwerk. Maar het mooie is: zij kunnen binnenkort ook profiteren van het goede Supercharger-netwerk.

Tesla Superchargers Europa

Tesla Superchargers Europa (bron: Tesla website, 19-09-2021)

Primeur in Nederland?

Nederland is een van de eerste landen waarvan de Superchargers open worden gesteld voor andere merken. In de oorspronkelijke berichten zou EV-land bij uitstek Noorwegen de primeur krijgen.

Tesla zou al getest hebben met 14 modellen van de concurrentie. Dat betekent dat het uitstekende en groeiende Supercharge-netwerk beschikbaar komt voor de Volkswagens ID’s, Ford Mustang-E’s en Hyundai Ioniq’s van deze wereld. Voor Tesla-rijders is de prijs per kWh aangenaam laag (in Nederland 26 cent per kWh). Tesla heeft tot nu toe zich echter tot doel gesteld geen winst te maken met de oplaadlocaties. Dat zou betekenen dat het geld wat verdiend gaat worden met de extra laadsessies weer geïnvesteerd wordt in nieuwe laadlocaties, wat goed nieuws is voor Tesla-rijders en nu dus ook bestuurders van andere EV’s. Maar of dat zo blijft?

Update 01-11-2021: de eerste locaties zijn opengesteld. De volgende 10 locaties dienen als wereldwijde pilot:

Prijs? €0,57 per kWh, tenzij je een abo neemt van €13 p/m, dan is het het normale tarief. Hoppa. Alleen jammer dat de kabeltjes zo kort zijn, daardoor moeten sommige EV’s laadplekken blokkeren omdat hun laadpoort niet linksachter zit, zoals bij een Tesla. Als het rustig is bij de Supercharger is dat echter geen probleem.

Tesla-app

Tesla heeft de app aangepast voor de niet-Tesla-rijders vanaf versie 4.2.3. Dat moet wel, want er is geen betaalmogelijkheid bij Superchargers. De “stall” herkent nu namelijk of de verbonden EV een Tesla is en dan begint het laden direct, facturering gaat via een creditcard die je opgeeft in je Tesla-account of via de leasemaatschappij. Inprikken en laden maar. Bijna zo makkelijk gaat het ook werken voor niet-Tesla’s, mits je een account hebt aangemaakt en een betaalmethode hebt gekoppeld. Dan is het auto koppelen, stall selecteren en laden maar.

Foto: Jakob Härter, CC BY-SA 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0, via Wikimedia Commons