En Nederland zou de primeur krijgen…

Een van de sterke punten van het rijden met een Tesla is de beschikbaarheid van een eigen laadnetwerk van snelladers, zgn “Superchargers”, met Europese dekking. Het is ideaal want je hoeft je geen zorgen te maken over lange ritten; het navigatiesysteem berekent of en hoe lang je moet laden bij een welk laadpunt van eigen makelij. Eenmaal bij een Supercharger aangekomen, is het een kwestie van plug en play, geen gedoe met identificatie en betalen, dat is allemaal al geregeld.

Europese dekking

Tesla werkt al jaren aan de uitbreiding van het netwerk, en de laadpunten bevinden zich echt overal. Deze “Superchargers” zijn de afgelopen jaren in sneltreinvaart aangelegd door de Californische autobouwer, en nog steeds wordt het aantal locaties en laadpunten, zgn “stalls” uitgebreid. Recent worden veel oplaadpunten ook nog eens in snelheid verhoogd (V3), zodat je met de maximaal haalbare snelheid voor jouw auto kunt laden. Als niet-Tesla-rijder kun je wel eens jaloers worden op zo’n mooi laadnetwerk. Maar het mooie is: die kunnen binnenkort ook lprofiteren van het goede Supercharger-netwerk.

Primeur in Nederland?

Nu gaat het gerucht dat Nederland een van de eerste landen wordt waarvan de Superchargers open worden gesteld voor andere merken. Nu moet je de planning van Tesla met een flinke korrel zout nemen, wat ze willen nog wel eens “beetje” uitlopen. Maar Tesla zou al getest hebben met 14 modellen van de concurrentie. Dat betekent dat het uitstekende en groeiende Supercharge-netwerk beschikbaar komt voor de Volkswagens ID’s, Ford Mustang-E’s en Hyundai Ioniq’s van deze wereld. Voor Tesla-rijders is de prijs per kWh aangenaam laag (in Nederland (ongeveer 26 cent per kWh), maar het is de vraag of dat voor andere merken ook zo zal zijn. Tesla heeft tot nu toe zich echter tot doel gesteld geen winst te maken met de oplaadlocaties. Dat zou betekenen dat het geld wat verdiend gaat worden met de extra laadsessies weer geïnvesteerd wordt in nieuwe laadlocaties, wat goed nieuws is voor Tesla-rijders en nu dus ook bestuurders van andere EV’s. Maar of dat zo blijft?

Tesla-app

Tesla schijnt momenteel aan een app te werken voor de niet-Tesla-rijders. Dat moet wel, want er is geen betaalmogelijkheid bij Superchargers. De “stall” herkent nu namelijk of de verbonden EV een Tesla is en dan begint het laden direct, facturering gaat via een creditcard die je opgeeft in je Tesla-account. Inprikken en laden maar. Zo makkelijk zal het hopelijk ook gaan werken voor niet-Tesla’s, mits je van tevoren een account hebt aangemaakt, en een betaalmethode hebt gekoppeld.

Foto: Jakob Härter, CC BY-SA 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0>, via Wikimedia Commons