Na wat Corona-vertraging draait hij eindelijk in de bioscoop: No Time To Die! Nummer 25 in de James Bond-filmreeks is de laatste met Daniel Craig als geheim agent Bond en zit weer vol met spectaculaire actiescènes. Dat auto’s een belangrijke rol spelen in veel van die actiescènes is niets nieuws. In de vorige James Bond-films, met als laatste natuurlijk Spectre, waren de wagens ook al prima vertegenwoordigd.
Hofleveranciers
In No Time To Die steelt hofleverancier Aston Martin weer de show met een aantal klassieke en nieuwe modellen. Daarnaast rijden de baddies natuurlijk in Land Rover, met een klein rolletje voor een Jaguar, een Maserati Quatroporte en een Toyota Landcruiser. SPOILER ALERT: de video’s in deze post geven weer hoe bepaalde actiescenes zijn gemaakt. Mag wat kosten zo’n Bond-film. Hoeveel? Nou zo’n 250 miljoen dollar productiekosten. Daar kan je wel wat leuke scenes mee maken natuurlijk.
Aston Martin DB5
Dé klassieke James Bond-auto is natuurlijk de Aston Martin DB5. Die speelde voor het eerst een rol in Goldfinger in 1964, maar is ook in No Time To Die weer van de partij. Dit keer met geüpgradede vuurkracht. Hoppa, dat zal ze leren, die boefjes. 5 replica’s werden er gebouwd, speciaal voor deze film. Daarnaast werden er ook nog 2 originele DB5’s gebruikt, voor de “gewone” shots.
Aston Martin V8
No Time To Die is doorspekt met ‘easter egg’-referenties naar eerdere Bond-fillms, waaronder de terugkeer van de V8 Vantage. Die auto speelde een rol in The Living Daylights met Timothy Dalton in 1987. Aston Martin had zijn handen vol aan het kopen en opknappen van drie V8’s uit die tijd zodat ze lijken op de filmauto uit 1987.
Aston Martin DBS Superleggera
No Time To Die had oorspronkelijk in 2019 uit moeten komen, en toen was de DBS Superleggera nog redelijk nieuw. Nu, na een paar keer uitstellen iets minder, maar het blijft een mooi apparaat. En rap ook, dankzij de 750 pk sterke V8 voorin. In No Time To Die bedient geheim agent Nomi het gaspedaal in deze supercar. Aston Martin verkoopt zelfs een 007-editie van deze auto.
Aston Martin Valhalla
Aston Martins’s hypercar Valhalla speelt een klein rolletje, op de achtergrond in Q’s laboratorium. De Valhalla is een 950 pk sterke hybride van 700.000 euro (voor belastingen), met spectaculaire aerodynamische eigenschappen die de auto 600 kg downforce geven. Hij moet in 2023 op de markt komen, dus hij was kennelijk nog niet klaar voor deze Bond.
Range Rover SVR
Ook de Range Rovers zijn weer van de partij. Dit keer in de vorm van de Range Rover SVR van Land Rover’s Special Vehicle Operations. De 575 pk Supercharged V8 weet aardig gang te krijgen in de mastodont, waardoor James flink moeite doen om de baddies van zich af te schudden in zijn Landcruiser tijdens een spectaculaire off-road achtervolging.
Jaguar XF
De Jaguar XF speelt ook nog een rolletje. De bad guys car ook hier weer, dus weer een spectaculaire achtervolging door smalle straatjes natuurlijk. Zijn daar beelden van? Ja, daar zijn beelden van!
Dus de Maserati QP IV Evoluzione behoort niet tot de “gaafste” auto’s uit No time to die ????
Daar lijkt het op. Moet die Lada er ook nog bij? 😉