Minder snel dan je zou verwachten, en dat heeft twee redenen. Verderop daarover meer.

Toptechniek bereikbaar(der)

De Koreaanse reïncarnatie van de klassieke Lancia Delta vertegenwoordigt de laatste stand van EV-techniek, maar maakt deze een stuk bereikbaarder. De auto brengt namelijk techniek uit de hogere prijsklasse naar een voor veel (lease)rijders bereikbaarder segment, zoals Head-up Display met Augmented Reality, 800 Volt laadsysteem en Vehicle to Load-technologie (V2L), waarbij het mogelijk is om een apparaat of een andere auto van stroom te voorzien.

Hyundai Ioniq 5 elektrische fiets opladen

Met een Hyundai Ioniq 5 kun je bijv. een elektrische fiets opladen

De Ioniq 5 is in de basis als EV ontworpen op het E-GMP-platform, daarbij optimaal gebruikmakend van de layout van de auto. Dat zorgt voor veel binnenruimte voor zowel bestuurder als passagiers. Dankzij de 800 Volt-accutechniek kun je buitengewoon snel snelladen onderweg: in 20 minuten van 10 tot 80% vol.

Hyundai Ioniq 5 laadcurve

Hyundai Ioniq 5 laadcurve

De vraag is wel of het accupakket door het heftige laden net zo lang meegaat als een 400 Volt-auto. Dat moet nog gaan blijken. Hyundai biedt wel 8 jaar garantie of 160.000 km op het accupakket, maar wat daarna gebeurt (op de 2e hands markt dus) is nog koffiedik kijken.

1000 km-test

De Youtuber Bjørn Nyland is een ervaren EV-tester, en hij had de auto kort tot zijn beschikking. Toch is het hem gelukt om zijn 1000km-test op de Ioniq 5 los te laten, waarbij hij kijkt hoe snel een EV 1000km af kan leggen. Een prima test voor de efficiëntie van de aandrijflijn en de laadsnelheid.

En dat blijkt in 10 uur te kunnen. Dat is snel, maar niet zo snel als bijv. de Audi e-tron GT of Tesla Model 3. Waar de originele Ioniq nog steeds tot de zuinigste auto’s überhaupt behoort, blijkt dat de 5 niet zo efficiënt is als je zou willen. Het is namelijk een lel van een auto en de vorm is weliswaar leuk, maar suboptimaal qua stroomlijn. Bovendien kun je niet overal met 800 Volt laden, waardoor je niet overal de maximale snellaadsnelheid haalt. De tijd kan dus scherper. Er moet bovendien gezegd worden dat de weg tijdens de helft van zijn test nat was, wat nadelig is voor het verbruik.

Een overzicht van alle 1000 km-testen van Bjørn vind je ook hier op Carblogger.nl.