Of je het nou leuk vindt of niet, ons wagenpark is aan het elektrificeren. It is happening. Maar voor veel automobilisten die nog twijfelen liggen er ook drempels om een volledig elektrische auto te gaan rijden. Naast het feit dat EV’s in aanschaf nog relatief duur zijn, duurt het laden vrij lang als je dit vergelijkt met een tank volgooien bij een benzinepomp. Nu is het meestal geen issue om de auto als je hem niet gebruikt een paar uur aan de laadpaal te hangen, maar onderweg wil je zo snel mogelijk weer op weg zijn.

Veel EV-rijder die de switch gemaakt hebben vinden deze “drempel” vaak geen enkel probleem meer, maar het moet gezegd: als je op tempo lange afstanden (zeg 1000 km) wilt rijden ben je met een brandstofauto nog steeds het snelst. Al scheelt het steeds minder.

Energiedichtheid

Het probleem is de energiedichtheid van een accupakket. Voor zo’n lange reis heb je namelijk flink wat energie nodig en in een benzineauto heb je daarvan veel meer bij je. Bovendien kun je veel sneller “bijladen”. Omgerekend zit er in een 50-liter tank benzine namelijk zo’n 450 kWh aan energie opgeslagen! De huidige grote EV’s bieden niet meer dan zo’n 100 kWh in het accupakket en kosten bovendien een vermogen. De meest gangbare modellen zitten tussen de 50 en 75 kWh. Dat deze elektrische auto’s véél efficiënter omgaan met deze kilowatturen en bovendien geen rommel uit de uitlaat spugen laten we nu even buiten beschouwing, maar eigenlijk zouden zo veel mogelijk mensen zich hiervan bewust mogen worden.

Snelladen

Maar hoe zorg je er dan voor dat je weer snel onderweg bent met een elektrische auto? De meeste fabrikanten gooien het op snelladen. Dus de kilowattjes met grote getalen tegelijk in het accupakket pompen. Hoewel dit steeds sneller kan, is het nog niet zover dat je binnen 5 minuten weer op pad bent. Vaak ben je toch wel 25 minuten kwijt. Check ook eens deze lijst van Bjørn Nyland, waarin hij zelf zo snel mogelijk 1000 km aflegt met een elektrische auto. Daarin zie je dat voor 1000 km in een Volkswagen ID3 zo’n 11 uur onderweg bent.

Accuwisselstation

Het Chinese automerk Nio heeft dé oplossing: een swapping station, oftewel een accuwisselstation. Dit gebouwtje herbergt een stapel accupakketten van eigen fabrikaat, en schroeft deze in 6 minuten onder een auto. Mits deze auto ook een Nio is natuurlijk…

Jeroen Horlings van Tweakers maakte een interessante video over deze techniek, die, hoe kan het ook anders, in Noorwegen zijn Europese primeur beleefde. De redacteur rijdt een Nio ES8 SUV naar een wisselstation, waarna de auto zichzelf naar binnen parkeert en de accu in 6 minuten gewisseld wordt voor een tot 90% geladen exemplaar.

Hoewel het concept niet nieuw is (Better Place had al zo’n station bij Schiphol in 2012!) is een accuwisselstation best een interessante oplossing. Op dit moment rijden er hier echter nog ongeveer 0 Nio’s rond (ze komen er wel aan), en heb je een probleem als er nog een paar wachtenden voor je zijn, dan kun je de auto net zo goed aan de snellader hangen, want het aantal snellaadpunten groeit hard, zeker nu Tesla zijn Superchargers open gaat stellen voor andere merken.