Inductieladen oftewel draadloos opladen van je elektrische tandenborstel en smartphone is al heel normaal. Waarom moeten elektrische auto’s dan nog aan een draadje? Nou, dat hoeft niet, een EV kan ook draadloos opgeladen worden.

Draadloos opladen

Noorwegen is al heel ver met de transitie naar elektrisch rijden. Momenteel is 70 procent van de nieuwverkochte auto’s in het Scandinavische land al elektrisch. De markt is daarom voor fabrikanten erg interessant. Je ziet er daarom de nieuwste EV’s op de weg, zoals die van Nio en Xpeng, maar ook de nieuwste oplaadtechnieken. EV-vlogger Bjørn Nyland bekijkt een oplossing van Momentum Dynamics in Oslo met inductieladen in combinatie met een aangepaste Jaguar i-Pace. Deze laadt draadloos met bijna 55 kW, de verliezen zijn volgens de fabrikant heel laag dus een hele interessante laadoplossing.

Hoe werkt het? In de grond zit een grote spoel onder een plaat, en onder de auto is ook een spoel gemonteerd. Stroom die door de spoel in de grond loopt wekt een magnetisch veld op. Dat magnetische veld wekt spanning op in de tweede spoel die zich onder de auto bevindt. Die spanning zorgt ervoor dat er ook stroom zal lopen in die tweede spoel, en na wat omvorming de accu oplaadt. Je rijdt dus met de ene spoel boven de andere, en voila de auto begint automatisch op te laden. Er mogen alleen geen metalen voorwerpen als blikjes tussen komen, want die worden heet…

Voordelen

  • Geen gedoe met verschillende laadstekkers
  • Geen verstoring van straatbeeld

Nadelen

  • Kostbaar