Het accupakket is het meest kostbare gedeelte van een elektrische auto. Met een prijs van vele duizenden euro’s is het voor fabrikanten en eigenaars belangrijk om het accupakket zo lang mogelijk goed te houden. Naarmate er meer en meer elektrisch wordt gereden, wordt er steeds meer ervaring opgedaan met hoge kilometerstanden en veroudering (degradatie) van accupakketten. Daar worden ook lessen uit geleerd, die weer worden gebruikt voor nieuwe modellen. En wat blijkt? Een modern Lithium-Ion accupakket in een EV is behoorlijk robuust, en wordt door het BMS (Battery Management System) beschermd voor schade en slijtage, en kan vele jaren meegaan, maar slijt wel met het gebruik. In de regel een paar procent per jaar, waarbij in het begin het hardst waarna het afvlakt.
Een elektrische auto heeft veel minder onderhoud nodig dan een brandstofauto, maar wat kun je zelf doen voor een zo lang mogelijke levensduur van het accupakket van je elektrische auto? Carblogger.nl ging op onderzoek uit en vond voor jou de volgende tips.
Waar op letten
Waar moet je nou op letten? In de regel: accucellen vinden het niet fijn om (lang) helemaal vol te zitten en/of heet te zijn. Hiermee rekening houdend, kom je op de volgende adviezen om je accupakket zo lang mogelijk goed te houden:
Laden
- Probeer DC-snelladen te vermijden. Natuurlijk ontkom je er niet aan op een lange rit, maar het merendeel van je laadsessies zou met de langzame (AC) lader moeten gebeuren.
- Laad zo min mogelijk naar 100%, alleen indien nodig, bijv. voor een lange rit. Uitzondering: batterijen van het type LFP moeten juist regelmatig naar 100% geladen worden t.b.v. balanceren en kalibratie.
- Probeer laden met een reeds hoge SOC (State Of Charge) te vermijden, bijv. vaak van 70-100% laden. Laad liever van 20-80%.
Rijden
- Gebruik zo min mogelijk de volle kracht van de accu: een elektrische auto kan lekker snel optrekken, en dat is natuurlijk heel leuk. Maar het vergt ook veel van het accupakket, dat zijn maximale vermogen moet leveren.
- Net zoals bij een smartphone geldt ook bij een elektrische auto: rij de accu niet helemaal leeg tot 0%. Helemaal ontladen is schadelijk voor een Li-Ion-batterij. Het BMS zal daarom een reserve houden, ook al staat het percentage op 0%, maar het is toch beter om het niet te doen, omdat je niet weet hoeveel buffer je precies hebt. Deze buffer kan ook minder worden naarmate de auto (en het accupakket) ouder is.
Lang parkeren
- Parkeer de auto niet met een hoge SOC voor lange tijd bijv. vakantie. Ideaal is rond de 50%, aan een lader met de laadlimiet van je auto ingeschakeld.
Als je bovenstaande gebruiksrichtlijnen volgt kan je accupakket het heel lang volhouden!
Interessant: Porsche heeft zelf ook lessen geleerd, en heeft voor hun nieuwe elektrische Macan zelfs een mechanisme ingebouwd dat ervoor zorgt dat de auto niet lang met een hoge lading ongebruikt blijft staan bij hoge buitentemperaturen. Daartoe ontlaadt de auto zelf de accu gedeeltelijk na 90 uur, zie ook onderstaande (Engelstalige) video van Out Of Spec-reviews.
Noot: er wordt volop ontwikkeld aan accutechnologie, dus deze info kan in de toekomst overbodig blijken. Denk bijvoorbeeld maar aan ontwikkeling van de “heilige graal”, de solid-state-batterijen, die nog een stukje robuuster zijn. De komende jaren is deze kennis echter zeker nog geldig, en nog veel langer voor gebruikte modellen.