Hoewel elektrische auto’s steeds sneller kunnen laden, gaat het opladen van het accupakket eigenlijk nog steeds veel te langzaam als je het vergelijkt met brandstof tanken. Ga maar na: bij een snellader sta je al snel een half uur aan de stekker, terwijl je binnen een paar minuten een brandstoftank voltankt. Het studententeam InMotion van de TU Eindhoven ziet het als een uitdaging om deze laadtijd omlaag te krijgen. De studenten bouwen daarom sinds 2 jaar fulltime aan snellaadtechnologie, genaamd “Electric Refueling”. Het uiteindelijke doel is om een elektrische auto net zo snel op te laden als dat een brandstofauto is volgetankt.

Testcase: Le Mans 2023

Dat is al geen gemakkelijke opgave, maar om de lat nóg hoger te leggen, willen ze de snellaadtechniek bovendien in gaan zetten in een elektrische endurance-raceauto. Nergens is het belangrijker om snel weer onderweg te zijn dan tijdens een autorace, want hoe korter je in de pits staat, hoe beter. Uitdagingen genoeg dus.

Het doel is om in 2023 als eerste volledig elektrische endurance-raceauto mee te doen aan de 24 uur van Le Mans in de Garage 56-klasse (klasse voor experimentele projecten). Dit jaar (2020) is het doel van InMotion om hun eigen LMP-wagen (Le Mans Prototype) af te leveren en hiermee de eerste testrondes te rijden.

Chassis Le Mans-racewagen InMotion

Chassis Le Mans-racewagen InMotion (© J. van Uden, 2020)

De auto wordt waarschijnlijk in oktober onthuld en zal dan de volgende specs hebben:
Vermogen:  ~320 kW(~450pk)
Acceleratie 0-100 km/h: ~4 s
Topsnelheid: ~300 km/h
Accupakket: 57 kWh

Om zich te kunnen concentreren op de laadtechniek en een veilige auto neer te zetten die ook hoge snelheden aankan heeft het team het chassis betrokken bij Ginetta, een raceautofabrikant uit Leeds, Engeland.

Doel 2020: 7,5 minuut

De ontwikkeling van Electric Refueling gebeurt in stappen. Dit jaar nog willen ze een accupakket van 57 kWh (vergelijkbaar met een middenklasse elektrische auto) binnen 7,5 minuut opladen, waarna het elk opvolgend jaar tot 2023 in minder tijd moet.

accumodule Microvast

accumodule Microvast (© C. Cartigny, 2020)

Qua techniek gaat het vooral om het accupakket, aangezien deze nog niet bestaat voor (race)auto’s en hier nog weinig zo intensief aan gewerkt wordt. Reken even met me mee: om de 57 kWh-accu van de auto van InMotion in 7,5 minuut van 20 naar 80% te laden, moet er dus in 7,5 minuut 34,5 kWh in de accu geladen worden. Dat betekent een gemiddelde laadsnelheid van 276 kW. Dat is hoog. Ter vergelijk: een van de snelst ladende auto’s van dit moment, de Tesla Model 3 Long Range laadt maximaal met 250 kW. Bovendien wordt deze snelheid alleen aan het begin van het laadproces gehaald, wanneer de accu bijna leeg is én van tevoren is opgewarmd. Daarna neemt de laadsnelheid snel af om de accu’s te beschermen. Het gemiddelde van de Model 3 ligt dus een stuk lager dan die 250 kW.

Deze snelheid halen vergt naast een stevige lader van 350 kW vooral een geavanceerd batterijpakket dat goed gekoeld moet worden om geen afgefikte unit over te houden. Het batterijpakket van InMotion bestaat uit high-end prototype accumodules van partner Microvast, dat gekoeld wordt met een eigen koelsysteem.

Gaat het de Eindhovense studenten lukken? We gaan het zien, voor meer informatie zie: https://www.inmotion.tue.nl/

Afbeelding boven artikel: © G. Herings, 2019