“De toekomstige auto is elektrisch” horen we heel vaak, maar er zijn nog een paar hindernissen te gaan. Eén daarvan is de betaalbaarheid van het type auto. De afgelopen jaren kon je niet voor minder dan zeg 45k in een EV stappen met acceptabele specificaties. Ik heb zelf altijd gezegd dat ik minimaal 300 km wil kunnen rijden met een elektrische auto én binnen 20 – 30 minuten weer verder wil als ik een lange reis maak. In het middenklasse segment is dat al lang geen probleem meer, maar voor wat betreft nieuwe auto’s in een populair en betaalbaarder segment (25 – 30.000 euro) is het dat nog wel. Het aanbod is daar op dit moment minimaal. Maar daar komt snel verandering in.
Wat is er nu te koop?
Tot voor kort had je nog maar een paar betaalbare modellen, zoals de Renault Zoë en daaronder nog de Dacia Spring, maar vooral met de Dacia moet je niet verder willen rijden dan de stadsgrens. Of heel veel geduld hebben want het bereik is minimaal en het laden gaat tergend langzaam.
Nu de fabrikanten afgelopen jaren ervaring hebben opgedaan met het bouwen van elektrische auto’s, weten ze inmiddels hoe ze het volgende model efficiënter in elkaar kunnen zetten, en kunnen voorzien van acceptabele specificaties. Ondertussen worden de prijzen van bestaande modellen naar beneden bijgesteld, maar de ontwikkelingen gaan snel dus nieuwe modellen kunnen interessanter zijn dan afgeprijsde bestaande.
Optimalisatie van het productieproces is belangrijk om de kosten laag te houden, en daarmee de verkoopprijs ook. Tegenwoordig zien we dat de veel EV’s uit China komen, en ze bieden vaak veel voor weinig, zoals de MG4. Maar wat nou als je geen Chinees merk op de oprit wilt zetten (ondanks dat de accu’s meestal uit China komen) ?
Citroen Ë-C3 (2024)
Autoconcern Stellantis gaat “gas” geven met betaalbare elektrische auto’s op hun Smart Car Platform. Als eerste komt de in Slowakije gebouwde Citroën e-C3, sorry Ë-C3. Deze is nu al te bestellen voor minder dan 25.000 euro en heeft goede papieren om meer mensen met een kleiner budget in een elektrische auto te krijgen. De WLTP-range is 320km en met de optionele 11kW-lader en 100 kW snelladen kun je, zeker in Nederland, prima uit de voeten. Hij wordt tweede kwartaal 2024 in de showroom verwacht.
Op dezelfde basis als de kleine Fransman komt Fiat niet veel later met een nieuwe Fiat Panda, die waarschijnlijk in Servië geproduceerd gaat worden. Ook Opel (ook Stellantis) zal uitkomen met nieuwe Frontera, een compacte elektrische crossover die in 2026 op de markt moet komen. Update 31-05: ook Jeep komt met een betaalbaar elektrisch model op dit platform.
Renault 5 (2025)
De Zoë is niet meer, maar wat Mini kan kunnen wij ook, dachten ze bij Renault vast. En toegegeven, de elektrische reïncarnatie van de Renault 5 ziet er leuk uit. Het model moet de Fransen dan ook gaan overtuigen om elektrisch naar de boulangerie te rijden. Hij heeft zelfs een stokbroodhouder in het interieur! Maar om de batterij een plek te kunnen geven moet een auto toch wel wat groeien. Vandaar dat je ook vaak SUV-achtigen ziet als EV. En daarom valt te bezien hoe schattig de auto in de praktijk eruit gaat zien, en niet iets meer crossoverig wordt dan de showmodellen op de Autosalon van Genéve 2024.
Hieronder bekijk je de video die Autovisie maakte van de Renault 5 op de Autosalon van Genève.
De auto gaat gebouwd worden in Douai, Frankrijk. En Renault gaat meer oude bekenden reïncarneren in elektrische vorm. Wat dacht je van de Renault 4 en de Renault Twingo?
Volkswagen ID2 All en Cupra Raval (2025?)
Het is al een tijdje bekend dat Volkswagen werkt aan de ID2, sorry ID.2, een model onder de ID.3. De basis van dit model dient ook voor de Cupra Raval, en ook een iets grotere Skoda-versie. Ze maken er momenteel echter geen haast mee. Dat heeft momenteel alles te maken met financiën en de trage(re) overgang naar elektrisch rijden door versoepeling van Europese regels ten aanzien van de brandstofmotor. Het ontwikkelen van een auto is namelijk erg kostbaar, en als de verkopen dan tegenvallen drukt zo’n model zwaar op de begroting, zeker als er minder marge op zit dan de grotere auto’s. De Duitsers weten echter wel hoe ze een compacte auto moeten ontwikkelen en ik ben dan ook erg benieuwd naar dit model. De auto zal vanaf 2025 gebouwd (of beter gezegd: geassembleerd) worden in Martorell, Spanje, waar ook de Cupra Raval zal worden gebouwd, maar opschalen van de productie zal pas in 2026 plaats gaan vinden.
Tesla Model 2 (2026?)
De naam van het model met codenaam Redwood is nog even gissen, maar dat er een elektrisch model komt ónder de Model 3 in het gamma van de Amerikaans autofabrikant is zeker. De automaker heeft inmiddels veel ervaring met het bouwen van elektrische auto’s, en verwacht wordt dan ook dat het model populairder gaat worden dan de huidige modellen. En dat wil wat zeggen, want de Model Y was wereldwijd de meest verkochte auto van 2023. Het is nog niet bekend waar Tesla de Model 2 gaat bouwen, maar geruchten gaan dat dat in hun Gigafactory in Duitsland gaat gebeuren. En voordat bij Tesla de productie op stoom is, kan het zo maar 2026 zijn geworden.