We moeten er aan vanaf 2017: roetfilters op benzine-auto’s. Ik hoor je denken: “maar roetuitstoot is toch iets voor diesels?” Niet exclusief dus, en dat geldt met name voor direct ingespoten benzinemotoren.

10x zo veel

Directe benzine-injectie wordt vooral ingezet omdat het de CO2-uitstoot verlaagt, maar er blijven bij verbranding wel veel (hele fijne) roetdeeltjes achter. Motoren met direct ingespoten benzinemotoren stoten dus ook roet uit, soms zelfs meer dan de diesels die nu verplicht van roetfilters zijn voorzien.

Onder de huidige Euro 6-norm wordt dit gedoogd. Het is voor benzinemotoren momenteel zelfs door de wet toegestaan om 10x zo veel deeltjes (partikels) uit te stoten als dieselmotoren met roetfilter. Pas met de invoering van de Euro 6c-emissienorm per 1 september 2017 wordt aan benzinemotoren van nieuwe autotypes dezelfde eis gesteld als aan dieselmotoren. De bijbehorende WLTP-uitstoottest is realistischer dan de oude NEDC-test en vormt nu de noodzaak voor een roetfilter voor dit type benzinemotoren.

Partikeluitstoot

De Ford Focus 1.0 Ecoboost, Renault Mégane 1.2 TCE 115 en een Hyundai i40 1.6 GDI voldeden in 2013 alleen met filter aan de 6c-limiet

Volkswagen

Je kunt je voorstellen dat Volkswagen niet een 2e keer zijn vingers wil branden aan een uitstootschandaal, dus spelen ze nu het braafste jongetje van de klas door afgelopen week als een van de eersten aan te kondigen Gasoline Particulate Filters (GPF) op hun modellen te gaan monteren. Het filter, dat in productie naar verluidt slechts een paar tientjes kost, gaat het Volkswagen-concern vanaf 2017 geleidelijk over het modellengamma toepassen, waartoe Audi, Seat en Skoda natuurlijk ook behoren. Het proces start in juni 2017 met de 1.4-liter TSI-motor in de nieuwe Volkswagen Tiguan en de 2.0 TFSI-motor in de Audi A5. Vervolgens wordt de introductie van het filter naar andere modellen en motorengeneraties uitgebreid.

Het is eerder een kwestie van wanneer dan óf uiteindelijk meer fabrikanten partikelfilters gaan monteren op hun benzinemotoren. Mercedes is er overigens al langer mee bezig; de S500 rijdt al rond met een dergelijk filter, maar dat zijn niet de aantallen natuurlijk.

Regeneratie makkelijker

Tuurlijk zul je er weinig van merken als je het ding nieuw koopt, maar hoe is dat na 100.000 of 200.000 km op de teller? Dat is nu nog koffiedik kijken, en het is te hopen dat de autofabrikanten hebben geleerd van de ellende bij de eerste generatie dieselroetfilters die resulteerden (en nog steeds resulteren) in volgelopen filters en dure garagerekeningen. Er is wel een belangrijk verschil: benzinemotoren opereren met een hogere uitlaatgastemperatuur, wat het verbranden (regenereren) van de opgevangen roetdeeltjes makkelijker maakt. Verstopte benzineroetfilters zouden theoretisch dus minder snel voor moeten komen.