Vanaf 1 januari 2017 moeten Belgische tankstations de Super95 (hier heet dat Euro95) vervangen door E10. Voor sommige automobilisten betekent dat extra opletten bij het tanken over de grens.
Wat is E10?
E10 is een benzine met maximaal 10% ethanol (alcohol) op basis van suikerbieten of tarwe en is qua uitstoot minder vervuilend dan Euro95. In Frankrijk (SP95 E10) en Duitsland (Super E10) wordt deze benzine al enige tijd aangeboden en in Nederland gebeurt dit sinds kort ook, zij het (nog) op beperkte schaal. De Belgische tankstations moeten nu per 2017 bij wet de Super95 vervangen.
Wist je dat:
- Euro95 momenteel ook ethanol bevat, alleen minder, nl. 5%
- De 95 in Euro95 voor het octaangetal staat
- E10 minder energie bevat dan Euro95; je auto rijdt er ongeveer 1,5% onzuiniger op
Waarom opletten?
Geen angst, zo’n 90% van de benzineauto’s kan zonder problemen E10 tanken, maar er zijn dus uitzonderingen, vooral voor oudere auto’s. Zo zijn een aantal typen Volkswagens met een FSI-motor niet geschikt voor E10, en is de 2.2-liter motor van Opel niet vrijgegeven. De ethanol die gebruikt wordt in de nieuwe brandstof kan rubber en kunststof afdichtingen, keerringen en pakkingen aantasten. Zelfs een onderdeel als een benzinepomp kan de geest geven op den duur.
Je kunt checken of je auto geschikt is voor E10 op de website www.e10check.nl. Mocht je auto niet geschikt zijn voor E10, of weet je het niet zeker, is het beter uit te wijken naar Superplus 98 benzine als je in België, Frankrijk of Duitsland gaat tanken.
Amai!
Hoe de Belgische consument gaat reageren op de brandstofwijziging is afwachten. In Duitsland was er aanvankelijk veel weerstand. Automobilisten vertrouwden het niet en lieten de brandstof massaal links liggen. De Duitse marktleider Aral besloot toen maar om Euro95 weer aan te gaan bieden. Volgende maand start bij onze zuiderburen een campagne om de autorijder te wijzen op de verandering.
Nederland
Vanaf 2020 wordt van alle Europese lidstaten verwacht dat 10 procent van de brandstof hernieuwbaar is. In Nederland is gekozen voor een geleidelijke invoering, want hoe langer je wacht, hoe minder auto’s er immers rondrijden die ongeschikt zijn voor E10. Voor oudere auto’s blijft het alternatief om duurdere brandstoffen als V-power (Shell), Ultimate (BP) of Excellium (Total) te tanken, want deze blijven op de markt.
Hoe zit het dan met de prestaties van je auto? Zijn die dan minder?
(Acceleratie/top enz.).
Volgens diverse websites in Duitsland (waar E10 al wat langer verkocht wordt) heb je iets minder motorvermogen. Het verschil van enkele kW / pk is echter niet merkbaar in het dagelijks leven en binnen het tolerantiebereik van de motor.
Ik ga ieder jaar op vakantie naar Frankrijk, Daar tank ik, waar mogelijk, altijd E10. Ik merk geen verschil in prestatie of verbruik van mijn auto.
Van de week bij Aral Duitsland Eero 95 E5 getankt, dus geen E10 nog aangedurfd, terwijl gewoon E95 ook verkrijgbaar was. Mijn Kia bleek een stuk meer vermogen te krijgen, na altijd gewend te zijn gewone E95 in NL te tanken. MIJN OUDERE kia blijkt wel geschikt voor E95 E10… vlg de checklist maar mijn Kia dealer wist het niet! Op de snelweg liep de motor als een tierelier, zo gezegd. Zelfs zo veel meer vermogen, dat ik het niet vertrouw! Hoe kan dit? Na in Nl de tank opnieuw volgegooid te hebben met gewone E95, was het meer vemogen ineens weg! Dus nu maar eens E10 uitproberen, misschien ga ik dan wel vliegen…!
Niet toevallig wind mee gehad? 😉 Als je het objectief wil meten, dan kan dat op een rollenbank, zoals deze.
Is het mogelijk om in Belgie de E 10 te tanken en na verloop van tijd weer in nederland gewoon euro 95 te tanken
Ja. Auto’s die geschikt zijn om op E10 te rijden, kunnen ook afwisselend op Euro95 (= E5) en E10 of een mengsel daarvan rijden (ADAC).
Heb n opel vectra uit 2008 kan deze de nieuwe benzine aan ja of nee
Hallo Hendrik, dat hangt van je motortype af. Als het geen 2.2 is kan hij het volgens Opel aan, als het wel een 2.2 is moet je de motorcode achterhalen, want motorcode Z22YH kan niet tegen E10. Zie ook: http://www.opel.nl/tools/faq.html
Heb gekeken gelukkig is me motorcode niet Z22YH maar begint met D30 nog wat
Eigenlijk lees ik alleen maar: nog duurdere brandstof.. ben al per maand meer aan brandstof kwijt dan aan m’n hypotheek.. en dan ook nog de jaarlijkse accijnsverhoging die toch al meer dan belachelijk is.
Geachte Hr. Bruinsma.
Kijk eens de prijzen na van autos in Belgie en NL. Om te janken.
1 Europa? Vergeet het maar in dit land. Betalen zul je, zoveel
mogelijk. Ben/tank regelmatig bij onze Duitse vrienden, nou,
dat scheelt nogal. MvG.