Vanaf 1 januari 2017 moeten Belgische tankstations de Super95 (hier heet dat Euro95) vervangen door E10. Voor sommige automobilisten betekent dat extra opletten bij het tanken over de grens.

Wat is E10?

E10 is een benzine met maximaal 10% ethanol (alcohol) op basis van suikerbieten of tarwe en is qua uitstoot minder vervuilend dan Euro95. In Frankrijk (SP95 E10) en Duitsland (Super E10) wordt deze benzine al enige tijd aangeboden en in Nederland gebeurt dit sinds kort ook, zij het (nog) op beperkte schaal. De Belgische tankstations moeten nu per 2017 bij wet de Super95 vervangen.

Wist je dat:

  • Euro95 momenteel ook ethanol bevat, alleen minder, nl. 5%
  • De 95 in Euro95 voor het octaangetal staat
  • E10 minder energie bevat dan Euro95; je auto rijdt er ongeveer 1,5% onzuiniger op

Waarom opletten?

Geen angst, zo’n 90% van de benzineauto’s kan zonder problemen E10 tanken, maar er zijn dus uitzonderingen, vooral voor oudere auto’s. Zo zijn een aantal typen Volkswagens met een FSI-motor niet geschikt voor E10, en is de 2.2-liter motor van Opel niet vrijgegeven. De ethanol die gebruikt wordt in de nieuwe brandstof kan rubber en kunststof afdichtingen, keerringen en pakkingen aantasten. Zelfs een onderdeel als een benzinepomp kan de geest geven op den duur.

Je kunt checken of je auto geschikt is voor E10 op de website www.e10check.nl. Mocht je auto niet geschikt zijn voor E10, of weet je het niet zeker, is het beter uit te wijken naar Superplus 98 benzine als je in België, Frankrijk of Duitsland gaat tanken.

Amai!

Hoe de Belgische consument gaat reageren op de brandstofwijziging is afwachten. In Duitsland was er aanvankelijk veel weerstand. Automobilisten vertrouwden het niet en lieten de brandstof massaal links liggen. De Duitse marktleider Aral besloot toen maar om Euro95 weer aan te gaan bieden. Volgende maand start bij onze zuiderburen een campagne om de autorijder te wijzen op de verandering.

Nederland

Vanaf 2020 wordt van alle Europese lidstaten verwacht dat 10 procent van de brandstof hernieuwbaar is. In Nederland is gekozen voor een geleidelijke invoering, want hoe langer je wacht, hoe minder auto’s er immers rondrijden die ongeschikt zijn voor E10. Voor oudere auto’s blijft het alternatief om duurdere brandstoffen als V-power (Shell), Ultimate (BP) of Excellium (Total) te tanken, want deze blijven op de markt.