Jaar verder, nieuwe ronde, nieuwe kansen. Nu moet het per 1 juli 2022 1 januari 2023* gaan gebeuren: de APK voor dieselpersonenauto’s en bestelbussen moet vanaf dat moment uitgebreid worden met een check op de aanwezigheid van een goed werkend roetfilter. Dat heeft staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat laten weten.
Strafbaar, maar moeilijk te controleren
Sinds 2011 moeten dieselpersonenauto’s een door de fabrikant gemonteerd roetfilter hebben om aan de Europese emissie-eisen te voldoen. Voor bestelauto’s met dieselmotor geldt dit vanaf 2012. Volgens schattingen rijden in Nederland minimaal 100.000 APK-plichtige dieselauto’s en bestelwagens rond die niet door de keuring komen omdat het roetfilter defect is of verwijderd. Hierdoor stoten ze meer fijnstof uit dan wettelijk is toegestaan. Het verwijderen of onklaar maken van een roetfilter op dieselauto’s was al sinds 2017 een strafbaar feit, maar het is moeilijk te controleren. Daar gaat nu verandering in komen.
Met invoering van een zogenaamde deeltjesteller (of fijnstofmeter) in de APK per 1 juli 2022 wordt bij dieselauto’s vanaf 2011, bestelwagens vanaf 2012 en dieselvrachtauto’s vanaf 2014 gecontroleerd of de uitstoot van fijnstof nog voldoet aan de wettelijke eisen. Voldoet een auto niet meer, dan moet het filter vervangen of gerepareerd worden.
Versoepeld
Van Veldhoven heeft naar aanleiding van een motie van de VVD en CDA in het voorstel nog de afkeurnorm van het aantal roetdeeltjes versoepeld, omdat anders mogelijk ook auto’s met een aanwezig maar suboptimaal functionerend roetfilter afgekeurd zouden worden. Het is vooral de bedoeling dat de auto’s en bestelwagens aangepakt worden waarvan het roetfilter opzettelijk onklaar is gemaakt.
Bovendien zal er een overgangsregeling gaan gelden voor dieselpersonen-auto’s met bouwjaar 2011 t/m 2016. Bij deze dieselpersonenauto’s speelt dat de kosten voor reparatie niet meer op kunnen wegen tegen de restwaarde, gelet op de verwachte resterende levensduur van de auto. Eigenaren van deze auto’s kunnen de afweging maken om het roetfilter te laten repareren of om het bij de RDW als verwijderd aan te melden. Ze betalen dan wel een roettoeslag van 15% op de motorrijtuigenbelasting.
Investeren
Nederlandse garages die momenteel APK’s verzorgen zullen moeten investeren in een deeltjesteller, een apparaat wat al gauw een paar duizend euro kost. Je kunt je voorstellen dat een dergelijk bedrag voor een kleine garage aanzienlijk is, zeker vergeleken met de dalende populariteit van particuliere dieselauto’s waardoor het terugverdienen lastiger wordt. Dus de APK zal hoogstwaarschijnlijk een stukje duurder worden voor diesels. Overigens zijn apk-bedrijven niet verplicht om een deeltjesteller aan te schaffen. Het gevolg is dan wel dat ze daardoor geen diesels vanaf 2011 mogen keuren.
*Zie ook: https://www.rdw.nl/particulier/nieuws/2022/uitstel-invoering-deeltjestest-dieselvoertuigen-in-de-apk
Foto: toa555 – stock.adobe.com
In het artikel wordt een overgangsregel voor personenauto’s met bouwjaar vanaf 2011 tot 2016 genoemd om een roetfilter legaal te werwijderen. Op de site van de RDW (onder de link) wordt echter expliciet genoemd dat dit voor personenauto’s van voor 2011 geldt.
Hoe zit het nu werkelijk.?
Goede vraag. De informatie uit dit artikel is oa gebaseerd op deze publicatie in de staatscourant: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-2214.html waarin wordt gesteld dat er een motie van CDA is aangenomen om de overgangsregel te versoepelen t/m 2016. Wellicht gaat dit pas in als de nieuwe APK in werking treedt, want de verwachting is dat er veel meer dieselauto’s afgekeurd gaan worden.