Het verwijderen van het af-fabriek roetfilter bij diesels was per ongeluk niet meer strafbaar per 1 januari 2015. Dat wil staatssecretaris Dijksma corrigeren per 1 oktober 2017.

Update juni 2017: Dijksma stelt een verbod in voor het buiten werking stellen van het af-fabriek roetfilter voor dieselpersonenauto’s vanaf bouwjaar 2011. De aanwezigheid zal vanaf 1 oktober 2017 gecontroleerd worden bij de APK middels visuele inspectie. Het is de bedoeling dat het op termijn APK-afkeur wordt.

DPF

Het roetfilter (of Diesel Particulate Filter) is ingevoerd om de uitstoot van roetdeeltjes van dieselauto’s terug te dringen, maar blijkt een grote kostenpost voor dieselrijders met hogere kilometerstanden. Een roetfilter heeft namelijk niet het eeuwige leven en als leaserijder heb je daar wellicht geen last van, maar een particulier legt niet graag 1000 euro of meer neer voor een nieuw filter in geval van storingen. Met name de eerste generatie af-fabriek roetfilters hebben relatief veel last van storingen, zoals het verstopt raken.

Doorsnede nieuw roetfilter in behuizing

Doorsnede nieuw roetfilter in behuizing

DPF’s worden dan ook vaak verwijderd; steekproefgewijs is gebleken dat zo’n 6 procent van de dieselaars rondrijdt zonder roetfilter, terwijl die er af-fabriek wel in zou moeten zitten. Hierbij was het roetfilter verwijderd en weggeprogrammeerd in de ECU-software. Omdat het niet te handhaven viel was het verwijderen vanaf 1 januari van 2015 niet meer strafbaar. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu vergat echter met nieuwe wetgeving te komen en de DPF-verwijderdiensten schoten vervolgens als paddestoelen uit de grond. Zij moeten binnenkort wellicht hun business elders gaan halen, want Dijksma werkt aan een nieuwe wet die het verwijderen gaat verbieden.

Roetfilter (DFP) verwijderd

Een opengeslepen roetfilterbehuizing. Het filter is hier verwijderd.

Net als vrachtwagens

Sharon Dijksma

Staatssecretaris Sharon Dijksma

Per 1 oktober 2017 zouden de regels kunnen gaan lijken op die van voor vrachtwagens die voldoen aan Euro 6; hiervoor is bepaald dat systemen om emissies te verlagen niet mogen worden gemanipuleerd door de fabrikanten, reparateurs en gebruikers van de voertuigen en dat gebruikers van voertuigen niet zonder goedwerkend systeem met het voertuig mogen rijden. Ook onderzoekt ze of tijdens de APK vastgesteld kan worden of het roetfilter nog goed functioneert. De meest geschikte methode hiervoor is het toepassen van een deeltjesteller volgens TNO.

Update juni 2017: de controle op het roetfilter zal vanaf 1 oktober 2017 vooral visueel gebeuren, maar er wordt nog onderzocht welke uitlaattest er tijdens de APK zal worden gebruikt.

Dure grap

Het zou kunnen gaan betekenen dat als je je roetfilter hebt laten verwijderen, deze weer gemonteerd moet worden om APK-goedgekeurd te worden. Ook zal het motormanagement weer aangepast moeten worden, mits deze aangepast was om foutcodes te voorkomen. Wellicht dat er weer slimmeriken zijn die hier iets op vinden, maar potentieel kan het dus een dure grap worden als je nu met een diesel van 2011 of later met verwijderd roetfilter rondrijdt.

Tijdsgeest

Dat het verwijderen nu strafbaar gesteld wordt past wel in de huidige tijdsgeest. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat we aan de ene kant Volkswagen torenhoge boetes opleggen omdat hun auto’s een paar milligram meer vervuilen dan opgegeven, terwijl we aan de andere kant toestaan dat moderne dieselauto’s bakken roet de lucht in knallen. Het ding zit er niet voor niets op.

Roetfilter Citroën C4

Roetfilter Citroën C4

Reinigen

Mocht je momenteel storingen hebben aan je roetfilter, dan kun je je roetfilter ook laten reinigen, wat met drie- tot vierhonderd euro veelal een stuk goedkoper is dan vervangen. Het filter (mits niet defect) zou dan weer zo’n 100.000 km mee kunnen.