Het roetfilter is voor sommige dieselrijders een ramp. Het onderdeel zorgt voor een hoger verbruik, kan vollopen, en het kost een vermogen om hem te laten vervangen als hij kapot is. Toch zit hij er niet voor niets op. Het roetfilter behoort tot een van de belangrijkste milieumaatregelen om een diesel schoon te krijgen, wat aardig lukt bij moderne diesels.
Vuile lucht er in, schone lucht er uit
Een een goed werkend filter is zeer effectief: de uitstoot van roet door diesel-personenwagens wordt met 95 tot 99% gereduceerd. In onderstaand audiofragment stoot de testauto stationair zo’n 600 deeltjes uit per kubieke centimeter. Dat betekent dat de lucht schoner er uit komt dan hij er in gaat, want de gemeten buitenlucht bevat 5000 deeltjes. Als je gaat rijden wordt de uitstoot in dit voorbeeld gemiddeld 5000 deeltjes, wat nog steeds normale buitenlucht is. Het roetfilter wordt er echter vanwege problemen of bij chiptuning nog wel eens uit gehaald en weggeprogrammeerd in het motormanagement, zodat er geen lampje gaat branden op het dashboard. Deze aangepaste dieselauto’s stoten veel te veel roet uit, maar worden momenteel desondanks goedgekeurd bij de APK-keuring, omdat er momenteel alleen een visuele inspectie van het roetfilter plaatsvindt. Dat gaat veranderen.
Luister ook naar dit audiofragment van BNR-nieuwsradio:
2021: deeltjesmeting
Minister van Veldhoven van milieu en wonen heeft het plan om in 2021 verplicht een deeltjesmeting op te laten nemen in de APK-controle voor dieselauto’s. Dat betekent dat als het roetfilter niet (meer) aanwezig is, of niet goed werkt, het gerepareerd moet worden om de auto goed te keuren. Dat kan aardig in de papieren lopen, want een nieuw roetfilter kost je zo maar 1000 tot 2500 euro. Gelukkig kun je het roetfilter laten reinigen. Als de auto voor 2011 gebouwd is kun je ook een uitzondering laten maken door de RDW, maar dat kost je wel meer wegenbelasting.
Internationale primeur
De deeltjestest betreft een Nederlandse uitvinding, en daarmee zijn we het eerste land ter wereld dat deze test op gaat nemen in de periodieke autokeuring. Bovendien kan het apparaat bij wegkantinspecties door de politie ingezet worden, waardoor on the spot gemeten kan worden of het roetfilter werkt of niet. Niet voor niets, want als we de zo’n 100.000 diesels met een niet goed functionerend schoon krijgen of van de weg halen, resulteert dat volgens TNO in een 9% schoner wagenpark in 2 jaar tijd. Dat is behoorlijk effectief dus. Er is daarom ook veel interesse vanuit het buitenland voor deze Nederlandse vinding. Dat zorgt er voor dat het apparaat in grotere hoeveelheden gemaakt kan worden, en voor de APK-stations betaalbaar wordt.
Foto: toa555 – stock.adobe.com